الجمعة، 24 أكتوبر 2008

رد علي بعض الإنتقادات الموجهة لموضوع اللجنة التأسيسية للمدونين


بسم الله الرحمن الرحيم

في البداية أحب أن أنوه علي حاجه أنا كتبتها بس للأسف عيونكم مش بتشوف كل الكلام بتشوف بس إلي عيزين
تشوفوه وبس والكلام ده كان في المناقشة إلي أحنا عملنها قبل ما نعمل الوثيقة يعني لو حضراتكم نزلتوا شويه علشان
تقروا الكلام حتشفوه الكلام بيقول :


مــلــحــوظـــة
أنا بقول وجهة نظري مش بالضرورة تكون صح ومش بالضرورة تكون ملزمة لكل الناس بس أنا قولت رائي علشان
العالم ده يهمني ونفسي الاقيه بيرتقي بالناس إللي فيه مش ينزل بيهم لتحت وإلي عنده حاجه مش عجباه أو حاجه عجباه
يكتبها علشان نلخصها في موضوع واحد ونسميها وثيقة عالم التدوين وننشرها علشان الناس كلها تعرف اسس ومبادئ
التدوين وتلتزم بيها والوثيقة دي مش بتقيد التدوين ولا الأفكار ولكن بتقيد الحاجات الجارحه إلي بتقلل من التدوين
وبتقلل من قيمة الناس الموجودة فيه


وحتي في النقد بتعكم نقد مفهوش أي نوع من أنواع المحايدة المفروض الي بينقد حد يقول ( أنا بتفق معك في هذا
وبختلف معاك في ذاك ) مش ينقد كل حاجه ويحسس إلي بيكلمه أنه معملش أي حاجه صح خالص
نيجي بقي لبعض النقاط الي المختلف عليها

(رد علي عاقله علي أرض من الجنون)
1- بالنسبه للنقطة إلي بتقول ( ان الوثيقة حتقيد التدوين )

أحنا طبعا نوهنا علي أن الوثيقة مش معموله علشان تقيد حرية حد ، بس عملنها علشان تنظم العلاقة الإنسانيه بين
المدونين ، ويكون عالم جميل مفهوش نقطة ضعف ويكون له هدف سامي نتطلع أن أحنا نرتقي إليه ، وبعدين لما يكون
الواحد محترم حيبقي ده اسمه تقيد حرية ؟؟؟
وبسال الناس الي بتتكلم عن الحرية وبتقول بتقيد الحرية أيه معني الحرية عندكم

من معني كلامكم أنها ( أن أحنا نعمل إلي عيزينه )؟؟؟
تصحيح لمعني الحرية
(الحرية معناها أنك تعمل إلي أنت عايزه بس في نفس الوقت متأذيش أي حد تاني )
****************

وبالنسبه لموضوع التقليعات الغريبه

أولا تصحيح للغوي للناس الي شاطره في اللغة العربية وشاطره في الأملاء

أنا مقولتش التقليعات (الغربية) بس أنا قولت التقليعات (الغريبه) التي لا تتناسب مع عادتنا وتقاليدنا يعني حددت ،
ومعني كلمة غريبه هي كل حاجه متتفقش معانا ومع أخلاقنا والحاجات إلي أهلنا ربونا عليها ولو كان في حد متربي علي
الحاجات دي يبقي له حق في إلي بيعمله .

مثلا : هل تحبي أو تحب أن حد من اهلك يدخل مدونة ملايئة بالأفاظ الجارحه أو الصور العاريه أو أو ينشروا فكرة
الاباحية لو كنتي أو كنت ترضي بالموضوع ده فيبقي دي حاجه تانيه خالص

*************

بالنسبه لنقطة المصلحه الشخصية

ايوه في مصلحه شخصية ، في ناس بتدخل التدوين علشان تنشر أفكار غريبة وتنشر الفكر الذي يقضي علينا وعلي
مصلحتنا وعلشان تحرك بيه الناس زي ما هي عايزه

زي لو لقيت حد بينادي بالحرية وأن الدين لله والوطن للجميع ( شيوعي ) وأحد بيقول ربنا يخللنا الريس وكتر خيره
علشان صابر علينا ومستحملنا ( حزب وطني ) وأحد تاني بيقول الإسلام هو الحل ( اخوان )
يبقي التدوين خرج من موضوع الحرية وأنك تفيد وتستفيد من خبرات الناس ودخل لموضوع تاني خالص إلي هو
الأحزاب والفئات ولو التدوين كده يبقي كل وأحد يروح ينتمي لحزب أو فئه لأنه بكده مش بيتكلم علي لسانه ولكن بيتكلم
علي لسان الحزب إلي منتمي إليه
********************

بالنسبه لكلمة النقض ( انا بتاسف عليها ) معلش أصلي خريج محو الأمية

وكونك بتدقق أو بدققي في اللغة يبقي روحوا شوفوا أنتوا بتكتبوا ايه أصلا وبصوا للموضوعات الي كتبتوها قبل كده


النقد البناء
( أنك تنصح من غير ما تجرح ) تعترض علي إلي بيقوله الشخص مش علشان الشخص نفسه أو علشان فكرة
الأعتراض ولكن علشان تصحح الفكر عنده وتخلي العالم إلي عيشين فيه أفضل لكن الي بلحظة عند معظم المدونين أنهم
أول ما حد ينتقدهم يكتب بوستات كامله علشان ينتقده ويا ريت بينتقده باسلوب مهذب أو محترم ولكنه بيغلط فيه بالفاظ
جارحه وبيقول عبارت لو كانت بدل علي شئي فبدل علي البيئة إلي هو جاي منها

*********************

بالنسبه لموضوع الأفكار الهدامه

الفكر الهدام هو الفكر الذي يدعوا إلي الأنحلال والفساد وتشجيع الناس علي التسيب والأنحطاط


وبعدين في حاجات مينفعش فيها رائيين ولو حصل كده يبقي أحنا عيشين في غابة وكل وأحد عايز يعمل حاجه يعملها
وأنشالله الناس التانيه تنحرق

مثال : الحديث الي قاله الرسول (مثل القائم في حدود الله والواقع فيها كمثل قوم استهموا على سفينة، فصار بعضهم
أعلاها وبعضهم أسفلها، فكان الذين أسفلها إذا استقوا من الماء مروا على من فوقهم، فقالوا: لو أنا خرقنا في نصيبنا
خرقاً ولم نؤذ من فوقنا، فإن تركوهم هلكوا وهلكوا جميعاً، وإن أخذوا على أيديهم نجوا ونجوا)

وعالم التدوين ده عامل زي السفينه فيها الكويس والوحش ولو سبنا الناس الوحشه تعمل الي عيزاه ويبقي العالم ده
أخرته قريبه قوي


مثال تاني علشان لو محدش فهم قصدي
لو وأحد مقتنع أن السرقة حلال ومفهاش أي حاجه وأن ده من حقه ، خلاص نسيبه ونقول أنه عنده فكره ولأزم
نحترمها ؟؟؟ والا حنقول ايه ... ولو كده يبقي الناس الي بتسرقنا عندها حق وليها سبب مقنع أنها تسرقنا

*************************

بالنسبه لنقطة مدونات الشواذ والمثلين


كلمة مثليين معناها ولد مع ولد وبنت مع بنت ودي طبعا مينفعش علشان ربنا قال كده وطبعا ربنا قال كده علشان
مصلحتنا علشان لو حصل كده سوف ينقرض الجنس البشري وتلاقي الواحد بدل ما يروح يدور علي عروسه يدور علي
عريس له


وأحنا بنقول نقاطع المدونات الشواذ والمثليين لأنها بتتخالف مع الي قاله ربنا والعادات والتقاليد بتعتنا لو ترضي علي
أختك أو أمك أنها تدخل وتشوف الكلام ده أو تشوف الصور بتاعت العري والمثليين ويعملوا زيهم؟؟ وأنتي لو ترضي
لأبوكي أو أخوكي أو جوزك أنهم يدخلوا المدونات دي ويقروا الكلام بتعهم ويشوفوا صورهم ويعملوا زيهم يبقي عندكم
حق في الي بتقوله

***********

موضع ابعاد غير المسلمين

يا ريت حد يقولي من عناصر الوثيقة الي بيقول كده أنا إلي قولته أن أحنا نلتزم بالمبادئ الإسلاميه الحنيفه


هل مبادئ الإسلام تتعارض مع الديانات السماوية الأخري ؟ هي تدعو إلي الفجور والرذيله ؟ هل الدين المسيحي أو
الإسلامي يدعوا إلي قلة الأدب وعدم احترام رائي الأخرين ؟ هل الدين المسيحي أو الإسلامي قال أننا نغلط في الناس
وننشر روح الفساد ؟
بعتقد أن مفيش دين سماوي قال كده ؟ وبعدين اسمها دينات سماوية يعني نزله من السماء وبتدعوا إلي الخير والحب
والأخوة والتعاطف والتراحم بين الناس ودي طبعا مبادئ الإسلام



وبالنسبة لكلام الأخ أحمد الصباغ

لو استبعدنا غير المسلمين من التدوين
واكتفينا بما يسمى التدوين حسب الشريعة الاسلامية
واكتفينا بالـــ مبادئ الاسلامية الحنيفة فى التدوين
واستبعدنا المثليين والشواذ والملحدين
واستبعدنا الكتابات الانهزامية
وبعدنا عن المصلحة الشخصية فى التدوين
واستبعدنا المجاملات واستبعدنا البذاءات
واستبعدنا التقليعات الغربية
زى ما انتو بتقولوايبقى التدوين مالوش لازمة
ونروح احسن نقرا كتب وجرايد


الكلام ده لو دل علي شئ يبقي بيدل علي أن الحاجات دي موجودة وأساسي كمان في التدوين وأن أغلبية الناس بتدخل
علشان كده وان التدوين مينفعش من غيرها


وبجد لو التدوين بالشكل ده يبقي الواحد ميدخلهوش أحسن وأخد بنصحتك أنا والمدونين الشرفاء ونروح نقرا كتب
وجرايد


بالنسبه لمهندس مصر


في النقطة رقم 1 أنا مش حاقدر ألتزم بيها لإن لما الاقي واحد شيعي او بهائي او حتى من حملات التنصير و الهجوم
على الإسلام بيقول معلومات مغلوطة مش حأقدر افضل ساكت لازم ارد بالحقائق حتى لو اتصنف الرد على إنه عدائي


أحنا مقولناش أنك تسكت ومقولنش أنك متردش رد عدائي ولكن أحنا قولنا ترد بس بأسلوب منطقي وبعقلنيه علشان إلي
أنت بتنقده يحاول يفهم فكرتك وممكن يتغير بسبب ردك وممكن ميقتنعش برائيك لكن في نفس الوقت يحترم فكرك
لكن لو أستخدمت الألفاظ البذيئة والقبيحه هل تعتقد أنه حيقتنع
بفكرتك أو ميردش عليك حتي لو كان كلامك صح لأزم يغلط فيك ويبقي كده خرجنا من مضمون المناقشة التي تهدف إلي
التوصل إلي جسر مشترك بين المدونين

في النقطة رقم 5 في غلطة إملائيةإسمه النقد مش النقض



أنا بعتذر عن هذه الغلطة الإملائية التي هزت الكون وقامت لها الدنيا وقعدت ويمكن معذور فيها علشان أنا محامي
وبكتبها كده علي طول وشكرا أنك قولتها علشان أصلحها

وبعدين هي المشكله دلوقتي موضوع غلطة املائيه أو حروف ناقصه ، أنا بتكلم في موضوع خطير وقضيه كبيرة بجد
الناس الي علقت علي موضوع الغلطة اثبتولي أنهم من الأشخاص الذين يتصيدون الأخطاء وأن الموضوع مش موضوع
وثيقة بل موضوع هجوم وخلاص



وانا معاك في موضوع المجاملة وأنها متزدش عن الحد، بس أحب أوضحلك حاجه مهمه أنك لما بتشجع حد علي حاجه
غلط يبقي مش بتنفعه أنت كده بتخليها يتمادي في ما يفعله ويمكن توصله لحاله كان عمره ما حيوصل لها دون مجاملتك
له ، ومش معني أن احنا منجاملش أن احنا نغلط في الناس


معني المجاملة أن أحنا نقول رائينا بأسلوب حضاري من غير تجريح


النقطة رقم 7 فيها حجر على أراء أصحاب الديانات الأخرى و محتاجة إعادة صياغة


مووضع ابعاد غير المسلمين

يا ريت حد يقولي من عناصر الوثيقة الي بيقول كده أنا إلي قولته أن أحنا نلتزم بالمبادئ الإسلاميه الحنيفه .


هل مبادئ الإسلام تتعارض مع الدينات السماوية الأخري ؟ هي تدعو إلي الفجور والرذيله ؟ هل الدين المسيح أو
الإسلامي يدعوا إلي قلة الأدب وعدم احترام رائي الأخرين ؟ هل الدين المسيحي أو الإسسلامي قال أننا نغلط في الناس
وننشر روح الفساد ؟

بعتقد أن مفيش دين سماوي قال كده ؟ وبعدين اسمها دينات سماوية يعني بتدعوا إلي الخير والحب والأخوة والتعاطف
والتراحم بين الناس ودي طبعا مبادئ الإسلام واحنا لما عملنا الوثيقة دي دعينا الناس لتنفيذ هضه المبادئ التي وضعتها
الديناتات السماوية



مين هما اللجنة التأسيسية للمدونين ؟ و هل بيعبروا عن حد اكتر من نفسهم ؟



اللجنة التأسيسية هي الناس الي شجعت الفكرة ووافقت عليها مبدائيا . وبعدين أي منهج بيتحط ممكن يتعدل للأحسن وأنا
مقولتش أن هي ملزمه لحد وقولت إلي فيه حاجه مش عجباه أو عنده أقتراح بتعديلها يتفضل مشكوراً ويمكن تعدلها أو
أضافتها بس لأسف الناس مش عايزه تعدل أو تقترح فكرة الناس بس عايزه تنقد وخلاص علشان تعمل فرقعه ونشر
لمدونتهم وخلاص



والناس الي مشتركة في هذا الموضوع ناس محايدة لا ينتموا لأي فئة أو حزب ، ناس شافت أن إلي بيحصل ده مش
بيخدد حد غير الناس الي نفسها تخرب وخلاص وحبت تقول رائيها بكل صراحه في الي بيحصل ده

بالنسبه لموضوع انها حتتحول لحزب أو الكلام ده



أحنا قولنا أن أحنا بنظم العلاقة بين المدونين وبعضهم علشان متلاقيش ناس بتغلط في ناس وناس بتجرح في ناس
عيزينه عالم ينتزع منه الحزبية والأنتماء لفئة معينه عيزين كل الناس تقول الي في نفسها بس من غير ما تغلط في حد
أو تجرح في حد


ملحوظة : الناس الي انا رديت عليهم رديت علشان هم ناس محترمه وفكرهم عالي وأنا بحترم وجهة نظهرم وحبيت
أوضح لهم وجهة نظري وفكري ، أما الناس الواطيه إلي قالت ألفاظ جارحه وكلام ميصدرش غير من وأحد وأطي فأنا
مبتعملش مع وطيين ولا بعبرهم أصلا ومهما يقولوا ويغلطوا فهم مش في دماغي لأني أكبر من كده بكتير

إلي الناس إلي غلطة علي كيار ..



أنا إلي كاتب الموضوع وصاحب الفكرة وعيب لما تقول الفاظ جارحه لبنت، انتوا اتعلمتوا كده من مين ؟؟! وعلي فكرة
أنا مؤمن بالمقولة إلي بتقول ( كل اناء بما فيه ينضح ) يا تري الأناء بتاعك فيه أيه ؟؟؟


وبحد أنا حزين علي كل وأحد غير رائيه أو أنسحب من التضامن معانا، لأنه بجد خسر كتير وأهم حاجه خسرها نفسه
علشان مدفعش عن إلي مؤمن بيه ومقلش كلمة حق في وقت كانت فيه كلمة الحق مطلوبه وحتغير كتير لو أتقالت
امضاء
مجنووون

هناك 40 تعليقًا:

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

"وكونك بتدقق أو بدققي في اللغة يبقي روحوا شوفوا أنتوا بتكتبوا ايه أصلا وبصوا للموضوعات الي كتبتوها قبل كده"

كنت ناوى اعلق تعليق توضيحى بس لما لقيت الموضوع كدة من أولها يبقى بلاش لان ده اسلوب حد أصلا ما بيتقبلش أراء حد وبيناقض نفسة

وعموما ردك على كلامى معناه انى مش من الشرفاء وبالتالى أحب أبشرك ان التدوين فيه غير مسلمين وملحدين وانهزاميين وكل الاصناف
مستنى ايه بقى ؟؟؟ مش انت شريف ولا هو كلام وخلاص

خواطر ليست عابرة يقول...

سيدي مجنون

لقد قرأت من قبل هذه الوثيقة وأبديت ووافقة علي كل ما جاء فيها وكتبت تعليقات أسجل بها هذه الوافقة في مدونتك وغيرها
سيدي
أتفق معك بداية وبصفة عامة في كون الحرية ليست مطلقة ويجب ألا تكون أبدا مطلقة حتي لا يتحول العالم إلي فوضي.
وحتي لا أضيع وقتك في تفصيل بقية النقاط التي أتفق معك فيها، أقول إجمالا إم ما تم صياغيته من بنود الوثيقة لهو بحق مجهود طيب قام به شرفاء يبغون الخير لعالم التدوين، ومن هنا أستسمحك أن تعدني واحدا من المرحبين بها، المتوافقين علي بنودها، والمتحمسين لكل ما ورد فيها.

سيدي الفاضل

أما بخصوص هذا البوست الأخير ردا علي بعض الانتقادات فلي مأخذ جوهري أختلف معك فيه وأرجو أن يتسع صدرك له، وذلك في كلامك:

(زي لو لقيت حد بينادي بالحرية وأن الدين لله والوطن للجميع ( شيوعي ) وأحد بيقول ربنا يخللنا الريس وكتر خيره علشان صابر علينا ( حزب وطني ) وأحد تاني بيقول الإسلام هو الحل ( اخوان )
يبقي التدوين خرج من موضوع الحرية وأنك تفيد وتستفيد من خبرات الناس ودخل لموضوع تاني خالص إلي هو الأحزاب والفئات ولو التدوين كده يبقي كل وأحد يروح ينتمي لحزب أو فئه لأنه بكده مش بيتكلم علي لسانه ولكن بيتكلم علي لسان الحزب إلي منتمي إليه)

سيدي
لعلك تتفق معي في أن الواحد منا لا يمكنه أن يعيش بدون انتماء لفكرة أو توجه أو ميل إلي ها التيار الفكري أو ذاك. لأن معرفة كل منا تشكلت من خلال تراكمات من المعلومات عن بعض أو جميع التيارات والاتجاهات الفكرية وبالتالي وانطلاقا من مقولة أن الكيل ينضح بما فيه فإن مدونة كل منا لا بد وأن يظهر فيها علي الأقل ما يعبر عن انتمائه، فالانتماء جزء من هويتنا جميعا.

أقول لك ذلك مع أنني متحمس للغاية لفكرة أن يعبر التدوين عن استقلالية شخصية للمدون، ومع أنني لا أنتمي إلي أي حزب سياسي ولا لإخوان أو غيرهم. وفي نفس الوقت لست بلا انتماء بل منتم إلي وسطية واعتدال الاسلام في كل شيء، تلك الوسطية التي لا يحنكرها حزب أو جماعة أو تيار أيا كان توجهه. وعلي الرغم من ذلك أقول لا يمكن أن نحجر علي تدوين المنتمين إلي الأحزاب والجماعات المعبرين عن هذا الانتماء بين ثنايا مدوناتهم، إذ من شأن ذلك أن يفقد عالم التدوين أهم مميزاته التي لا ينفرد بها سواه، ألا وهو أن تعبر عن نفسك وتكوينك وهويتك وانتمائك كما تشاء ما دمت لا تجرح غيرك وما دمت تبغي الخير لمجتمعك.
سيدي
ثمة نقطة أخري أحب ألا يفوتني التعليق عليها ألا وهي نقطة من تعرضوا لجرح صديقتنا كيارا بسبب مجهوداتها في صياغة ونشر هذه الوثيقة
هؤلاء أقول لهم: من أنتم؟ وماذا تريدون؟ إذا كنتم تريدون حرية مطلقة في الرد علي الآخرين فهل يروقكم أن أسب وأجرح فيكم لكوني أخنلف معكم. إذن فليس هذا اختلاف وإنما سوء أدب. وليست هذه حرية وإنما أكبر قيد للحرية أن تسمحوا لأنفسكم أن تحجروا علي رأي وفكر صديقة لكم في عالم التدوين. وأسلوبكم في الرد يجعلنا في حيرة من أمركم، إن كنتم من أنصار الحرية المطلقة فلم ترفضون أن تعبر صديقة بحرية عن رأيها وتقومون بتجريحها. أن ما فعلتموه إذن ليس بحرية وغنما فوضي. وإن كنتم من أنصار الحرية المضبوطة بالمبادئ السامية والمعاني الانسانية الجميلة فإن تجريحكم لها قد خالف كل مبدأ سام وكل معني جميل. اسمحوا لي أن ما فعلتموه يعبر عن أناس بلا فكر ولا هوية

وفي النهاية سيدي مجنون

أشكر لك ولصديقتنا كيارا وبقية الزملاء مجهوداتهم في سبيل إعلاء قيمة التدوين والحفاظ علي كرامةالمدونين.

وأرجو المتابعة
محمود خاطر
خواطر ليست عابرة

مصعب رجب يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لنا عودة مرة أخرى للرد على هذه الوثيقة ( ردا منطقيا وعقلانيا ) ولكن أراك وقعت فيما تنهى الناس عنه من التجريح والخطأ في الأشخاص والابتعاد عن نقد الفكرة نفسها .
تحياتي
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

princess يقول...

انت كده فندت كل النقد اللى اتقال تقريبا ده مبدئيا
ثانيا الناس اللى انسحبت مش انسحاب بالمعنى المفهوم
زى ما قلتلك انسحبنا من المدونة بس لس مؤمنين بالفكرة جدا بدليل انا احنا لسه حاطنيها فى مدونتنا بس الانسحاب هنا غرضه رفض التعامل مع الناس اللى هاجمت بضراوة جدا وردك بخصوص الهجوم على كيارا معناه انك شفت اللى على الفيس بوك واللى فى المدونات التانية
كل النقط اغلب اللى كان اسمهم مذكور فى اللجنة ان مكنش كلهم الحمد لله كلنا بنكتب فى نفس اطار النقط دى:) وهنفضل كده ان شاء الله
تحياتى وربنا يقويك

رئيس التحرير يقول...

احترامي الشديد مقدم اولا لمن اختلف معي وبرر سبب الخلاف .و احترامي ايضا لمن يتفق معي وسنظل سويا علي العهد الذي تعاهدنا عليه . لقد تلقيت الدعوه كأي فرد و قبلتها وشكرت من دعاني لها و نشرت الوثيقه عندي وعلقت علي ما فيها من افكار ...و لكني يخصني في المقام الاول نقد وجهته لزميلنا العزيز ( ..... ) أنا بقول انه عاقل جدا ...ليه الاسم الغريب ده ...ارجوك تابع كل شيئ يخص الموضوع ..وان كنت صاحب رساله ...ابحث عن الشرفاء وحذاري ثم حذاري ثم حذاري من الخبثاء ...لي عوده ولنا قريبا اكثر من لقاء كل حبي وتقديري
الكلاب تعوي ...و القافله تسير .

Nabil يقول...

علي فكره الاشتباك ده محلول من اول لحظه وخصوصا ان الموضوع ده مش ملزم...وده اللى اعلنتوه.

اذن لو انا مثلا عندى اعتراض علي نقاط معينه...ببساطه "لا التزم بالوثيقه ولا اعلن الالتزام بها"

الموضوع مش رئيس ومرئوس علشان اذا وضع قواعد انتقده او اهاجمه.

ببساطه اللى عايز يسمع يسمع واللى مش عايز يسمع بلاش
وممكن يكون ليك قواعدك الخاصه اللى بتظهر فى كتاباتك مثلى علي سبيل المثال
وافتكر ان ده من مفردات الحريه..الحريه اللى جذبت الناس لعالم التدوين
تحياتى

بس احب اعلق علي جمله قالها الاخ الفاضل رئيس التحرير
"الكلاب تعوي ...و القافله تسير"...!!!

يا استاذى هل تتعاملون بنفس منطق اللى هاجموكم وتقعون فيما حذرتم منه

تحياتى
وتحياتى الخاصه للاستاذ رئيس التحرير

Nabil يقول...

ولا يفوتنا استنكار الهجوم البذىء اللى تعرضت ليه الاستاذه كيارا

وده بسبب انعدام ثقافة الاختلاف وقبول الراى الاخر

تحياتى

princess يقول...

الى استاذ ahmed al-sabbagh
حضرتك برده مش هنوصل لحاجة كده لو اتنقشنا بالعصبية دى وعلقنا على هفوات بعض بالشكل ده
مجنون لو حضرتك متابع مدونته عكس ما حضرتك بتقول يعنى بيتقبل اراء الغير ومش متناقض ولا حاجة
هو يمكن عصبى شوية يا استاذ احمد فى البوست ده لان حضرتك مش متخيل كم التجريح والبهدلة وكلام بجد صعب يتقال واحنا محدش فينا عمل حاجة ولا اجبرنا حد على حاجة
ياريت حضرتك تبقى تسيب تعليقك الايضاحى ونتناقش كلنا براحة
تحياتى

عُمر يقول...

طيب دلوقتي أنا مثلي بس بأتعالج ؟

ما حكمي ؟

الطرد من الرحمة ؟

العزل في منفى ؟

أغطي وشي ؟

ليه فاهمين إن المثلية مجرد معصية ؟

المثلية دي موش مشكلة بسيطة عشان تقول للشخص إفعل ولا تفعل ..

العلاج بياخد وقت طويل جدا ممكن يمتد لسنين ..

المثلية نقطة مهمة جدا في علاجها هو إن الناس تبقى متقبلاك ..

موش بأقول تتقبل المثلية

لأ

تقبل الشخص نفسه وقوله أنا بأساندك في التخلص من مشكلتك ..

إرفع من معنوياته

متحسسوش بالفشل

متحسسوش إنه منبوذ

إنت متصور لما تعامله بالطريقة دي وتقوله أنا بأكرهك حيتعالج ..

دا أنا يا شيخ بأتعالج من نص سنة وكان حيجيلي إحباط من البند بتاعة مقاطعة المثليين ده وده اللي خلاني أنفعل وأكتب كلام موش ظريف ..

مع العلم بإن العلاج موش ببلاش يعني ولا في محافظتي حتى دانا بأسافر كل إسبوع أربع ساعات رايح واربع ساعات جاي
وأوقات يومين في الاسبوع

إنت موش متصور أساساً لما واحد مننا بيدور على واحد صاحبه يحكيله عن مشكلته عشان يسانده في العلاج بيحتاس قد إيه ..

الواحد ما بيصدق يلاقي ناس تساعده وتشجعه وإنتو بتقفلوها في وشنا ليه ؟

ياريت قبل ما تحكم على شخص مثلي إعرف مدى حجم المشكلة اللي هوه فيها ..

إعرف صعوبة العلاج

إعرف إنه محتاج تشجيع

محتاج مساندة

محتاج تحسسه إنك أخ موش عدو

وموش كل المثليين زي بعض

بس أنا زهقت أساساً والله يا شيخ

وعموماً لو غلطنا في حقكم آسفين

سلام عليكم

مجلة الأم الصغيرة يقول...

تصفيق حااااااااااااااد

مـجـنـووون يقول...

أحمد الصباغ

كم يسعدني تشريفك لمدونتي استاذي الغالي

انا ما قصدتش حضرتك بالكلام ده أنا بقصد ناس تانيه خالص الي اتكلموا في نقطة الغطلات الأملائية

لو حضرتك قريت الكلام كويس حتلاقيني قولت

ملحوظة : الناس الي انا رديت عليهم رديت علشان هم ناس محترمه وفكرهم عالي وأنا بحترم وجهة نظهرم وحبيت أوضح لهم وجهة نظري وفكري

واختلاف الأراء لا يفسد للود قضية

ولو حضرتك عندك اي أضافه أو أي تعليق بس يكون منطقي أنا تحت أمر حضرتك

أسعدني حضورك

مجنووون

مـجـنـووون يقول...

خواطر ليست عابرة

استاذي الغالي كم يسعدني تشريفك لمدونتي المتواضعه

وكم يسعدني تفضلك بالكلام والتحليل للوثيقة

معاك حق سيدي الفاضل لأن الإنسان لأبد أن ينتمي لفكرة ، بس وجهة نظري أن أحنا نلغي موضوع العصبية لحزبية أو فئه معينه ، ويبقي افكرنا من أنفسنا وأحنا الي نقول ده صح أو ده غلط . يمعني مفيش حد يملي علينا أيه الي نعمله


أنا اتفق معك سيدي في موضوع التجريح الذي تعرض له الأخت كيارة ونيجار وللأسف الناس الي غلطة فهمة أن دي هي الحرية

اسعدني حضورك استاذي الغالي ويشرفني أنك تكون متواجد معاايا ومساندا لفكرتي

تقبل تحياتي
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

أبو أسامة

شرفت مدونتي استاذي الفاضل
وأنا منتظر رائيك الصائب في هذه الوثيقة ولو عند حضرتك أي اضافه ممكن نتحاور ونتفق علي الي ينحذف وايه الي ينضاف

اسعدني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

برنسس الغاليه

شرفتي يا غاليه وبجد أنا مبسوط علشان متابعه المدونة

وبالنسبة لموضوع الناس الي هربت وسبتني فأنا بعذرهم ومش مضايق من أي حد منهم

يا ريت بس المفهوم ده يوصل لهم لأني بجد زي ما مكتوب في تعريفي لنفسي في المدونة مبزعلش من حد وبحب الناس كلها

اسعدني حضورك سيدتي
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

رئيس التحرير

استاذي العزيز وأخي الفاضل

بجد بشكرك علي مساندتك لي في هذا الموقف وشكرا علي تشجيعك وتفاعلك مع الوثيقة

نصحيه قيمة من حضرتك وفعلا انا حاليا ببحث عن الناس اصحاب الفكر والشرفاء من المدونين الذين يقولون الحق ولا يخفون في الله لومة لائم


اسعدني حضورك سيدي الفاضل
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

نبيل

كم يسعدني مرورك استاذي الفاضل بمدونتي المتواضعه والتكرم بتسيطر رائيك ونصحك لنا

وأنا بضم صوتي لصوتك للدفاع عن أختنا كيارا ونيجار

اسعدني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

عمر


أخي عمر نورت مدونتي

حضرتك مفهمتش وجهة نظري من الكلام
انا بتكلم عن الناس الي بتفضح نفسها وبتكتب كلام في المدونات قبيح وبتنشر صور عري وأخر قلة أدب وهدفها في ذلك الترويج لفكرة المثالية وضم أكبر عدد إليهم أما من يريد النصح أو أن نقف جنبه لكي يجتاز هذه الأزمة .

أخي الذي يرحم هو الله وليس بيد أحد أن يحجر علي أحد أو أن يضرد أحد من رحمة الله

أن شاء الله سوف نستعرض هذه المشاكل وأن شاء الله سوف نقف بجوارك وننصحك لما فيه الخير والصلاح

اسعدني حضورك
مجنووون

Butterfly يقول...

واضح ان الموضوع كبير أوى
وأنا بصراحه مش فاهمه حاجة
بس كل الكلام اللة انت قولته انا متفقة معاه تماما
تحياتى ليكم كلكم وربنا يوفقكم

إبن مصر يقول...

أولا السلام عليكم ورحمة الله

أستاذى الفاضل احب بس فى الأول اشكرك بكل معنى الكلمه اشكرك جزيل الشكر على تعبك فى ان تسمو بالتدوين الى ارقى ما يمكن
احب اقولك انى متفق معاك تماما فى بنود الوثيقه وانا يمكن اول مره أقرأ لحضرتك ولكن قرأت الوثيقه عند اختنا كيارا ولكن انا دائم السفر فقرأتها مسرعا وقولت عند عودتى سوف انضم الى هذه اللجنه لأن بنودها اعجبتنى ولا أجد فيها ما يخالف شرع او دين او حتى اى خلل اخلاقى ويمكن كنت هضيف عليها ولكن فوجئت عند عودتى ان كيارا عامله بوست بتقول انها اتهانت وان فى ناس اسائوا اليها بطريقه مباشره وليس للجنه وعلقت على هذا ويمكنك ان ترى تعليقى فأنا اوافقك تماما فى الوثيقه وكل بنودها ويمكن فيها خلل وده مش عيب انما العيب اننا نتناقش بأسلوب غير حضارى فيها وممكن اى شئ يتصلح
ان كان دستور مصر بيتغير كل سنه يبقى حاجه زى كده لسه مبتدأه مش هيتعدل فيها شئ
احب اوجه لك انت كلمه أخى العزيز
اولا من بدأ شئ وعنده احساس قوى ويرى من يسانده فيه انه صحيح فليمضى فى طريقه
اخى الفاضل لا تتراجع عن مبادئك وان شاء الله لى عوده لأرى منك كيف اشترك معك فى اللجنه
تحياتى لك
كما احب ان استنكر من اساء الى كيارا بسوء
وتحياتى لها ولكل اعضاء اللجنه التأسيسيه
تحياتى
nageh

princess يقول...

اه صحيح يا جماعة بليز بلاش مقولة
الكلاب تعوى والقافلة تسير دى عشان ده اساسا مش مبدانا
احنا ولا بنعامل حد على انه كلب
ولا احنا مجرد قافلة ماشية وخلاص
ارجوكم عايزين نقاش ميجرحش فى قيمة حد

باجوجو يقول...

أنا رأىى إن كل واحد ياخد أصل الوثيقة

ويعدل فيها زى مهو عايز

وبعدين ينشرها عنده

على أساس إن دا اللى هيمشى بيه على طول مشواره


ولو طلع لكل مدون وثيقة شكل مفيش مشكلة

إنما إننا نتوصل لوثيقة ترضى جميع الاطراف بنسبة مية فى المية صعب

ولو قلنا يكفى ان النسبة تعدى الخمسين فى المية

أقوللك إن مفيش سلطة على الاقلية اللى مش موافقة تجبرهم انهم يوافقو

لذلك الافضل ان كل واحد ينشئ وثيقته بنفسه

إيه رأيكوا؟

عُمر يقول...

"باجوجو"

أنا معاك

رأيك جميل والله

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

أشكرك يا صديقى وأعتذر عن سوء فهمى وبالنسبة لى ..فالموضوع إنتهى منذ أن أبديت رأيى فى مدونتى ، والموضوع لا يتعدى مجرد إبداء رأى متواضع منى يحتمل الخطأ ويحتمل الصحة ، واحمل لشخصك كل الاحترام

أحمد

مـجـنـووون يقول...

butterfly

كم يسعدني حضورك سيدتي الفاضله

يا ريت تقري الموضوع عندي في مدونة مجنووون وتشوفي طرحي للحوار من الأول

كم يسعدني تضامنك معانا في هذه الفكرة الجميله

شرفتيني بحضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

son of egypt

اسعدني حضورك استاذي الفاضل

شكرا علي كلماتك التشجعية والمحفزة لي وأن شاء الله سوف استمر طول ما في ناس زيك تقف جنبي وتساند فكرة جريئة

ويا ريت لا تبخل علينا بأفكارك الجميله وأن تسعدنا في تنسيق الوثيقة لكي نصل بها إلي أعلي مكانه

شكرا علي تضامنك معي ومع كيارا

اسعدني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

باجوجو

شرفت مدونتي يا غالي

هي فكرة جميله . بس الأفضل أن كل وأحد يضيف الكلام الي يلقيه مناسب ويفيد الناس كلها ونتناقش فيه ونشوف ايه هو الصح والأفضل ونقوم بتنسيقة ونزله في وثيقة وأحده تحاول أن تجمع فيها أراء جميع الأشخاص

أحنا مش بنفرض رأينا علي أحد الأقلية لهم حق في التعبير وأنهم يقولوا الي هم عوزينه بس في نفس الوقت ميضروش بيه حد

اسعدني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

عمر

نورت مدونتي مرة أخري أخي الغالي

يا ريت تقول الي عايز تعدله وتضيفه للوثيقة ونتناقش فيه ونشوف أيه هو الأفضل ونعمله

اسعدني حضورك أخي الغالي
مجنووون

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

النقطة رقم 1
بالضبط
و انا مقلتش اني حأرد بألفاظ بذيئة
و عمري ما إستعملتها في المدونات ابداً
لكن في ناس لما تفحمها بالحقائق تلاقيها تقولك ايه العدائية دي
او انت طائفي كده ليه ؟
يعني احنا متفقين في النقطة دي

النقطة 5
وهل انت شايفني قايلها تصيداً و لا في سياق نقد موضوعي ؟
انا باقول موافق على 11 نقطة و مختلف في 4 نقط يبقى ساعة ما اعرض اعتراضاتي لازم ما أتغاضاش عن حاجة زي دي حتى و انا مقتنع انها بسيطة و انا مريت عليها بسرعة و ما قعدتش اعيد و ازيد فيها زي المغرضين و الشتامين
:)
بالنسبة للمجاملة انا قلت ايه ؟

المجاملة ليها حدود يحكمها كل واحد في حدود رؤيته و في حدود الأدب و الذوق

و ده مش معناه اني اشجعهم على الغلط

لا بالعكس انا ساعات مدونين بتزعل مني بسبب صراحتي اللي بتضايقهم ساعات رغم حرصي على إستخدام أكثر الالفاظ إنضباطاً اثناء النقد حتى لا أجرح أي شخص


بالنسبة لحتة إمكانية التعديل و ليه ما إقترحناش الأحسن لتعديل الوثيقة
حأكرر لحضرتك رأيي اللي قلته لكيارا
و لكذا زميلة غيرها

وجهة نظرك كانت صح في مناقشة الوثيقة
و كانت غلط في نشرها قبل ما تتعدل و تتحول لصيغة نهائية


الطريقة الأصح في اللي حصل كانت ايه من وجهة نظري
تتعمل مدونة مناقشة الوثيقة الاول
و يتعمل لها بوست اعلان في مدونة كل واحد منكم
و الناس تخش المدونة دي تتناقش
و لما يتم التوصل لصيغة نهائية
يتم نشرها في كل المدونات الموافقة عليها و عمل بانر لها بحيث كل مدونة ملتزمة بيها تعلقه عندها علشان تعرف الناس بده
و يبقى الإسم مخصص و بيدل على المجموعة دي بس
مش على كل المدونين
يعني يبقى مدوني ميثاق الشرف مثلاً يعني
صدقيني لو كنتم اتبعتوا الخطوات دي كان الهجوم حيقل كتير
إنما الموضوع تحسي انه مشى بالمقلوب
يعني الصيغة المبدأية اتنشرت الاول بدون اي إشارة لإنها مبدأية و قابلة للتعديل في بوستها نفسه
بل بنود فخمة و إسم كبير و قسم و بتاع
كل ده و هي فكرة اولية لسه

فالناس بمجرد ما تقرأ بتقول مين اللي بيتكلم بإسم المدونين كلهم ده و مين إدى له الحق
فهمتيني
هي غلطة صياغة في المقام الأول
و تسرع في نشر الفكرة قبل ما تنضج

ربنا يوفقكم لما فيه الخير
و انا طبعاً ضد أي بذاءات اتوجهت لكم لإن البذئ بيعبر عن بيئته و تربيته

:)

النقطة رقم 7
مبادئ الإسلام انا و انت فاهمينها كده لكن مين قالك إن غيرنا فاهمها كده
كانت محتاجة إعادة صياغة بكلمات اوضح و ادق و لا تثير خوف غير المسلمين

و انا متفق معاك في تفسيرك لمبادئ الإسلام
و ان الرسول صلى الله عليه و سلم قال : إنما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق

:)

آخر حاجة بقى
مش حتقدر تنزع الحزبية و الإنتماء لأفكار معينة من التدوين
ده حلم شبه حلم المدينة الفاضلة
رغم جماله فهو مستحيل

الناس ما إجتمعتش على ربنا و لا على الرسل فعمرها ما حتتجمع كلها على أي شئ

و انا ضربت مثل في البوست عندي لكده و قلت ايه

السنة اللي فاتت كان في حملة من اجل تدوين نظيف و بدون بذاءات و في مدونات إلتزمت بيها و قابلتها كرد عليها حملة مدونات ترحب بالبذاءات و برضه مدونات تانية إلتزمت بما تعتقده حق من حقوقها و يدخل في ضمن حريتها

يعنى حتى الإلتزام بتدوين نظيف الناس ما إلتزمتش بيه
:)

انا اول مرة ادخل هنا
و ما دخلتش مدونة حضرتك قبل كده

و مازلت أؤكد إحترامي لكم و ثقتي في حسن نوايكم

آه صحيح بالنسبة للفرقعة و زيادة شهرة المدونة
تقدر حضرتك تخش تشوف إحصائيات الزوار لمدونتي عبر عدادين مختلفين عن طريق اللينكين دول
http://s4.shinystat.com/cgi-bin/shinystatv.cgi?USER=wildfire22111&OTP=&L=1&TIPO=26&AV=1&GR0=1&A0=0&D0=1&IN=0&D1=0&x=11&y=19

و

http://my8.statcounter.com/project/standard2/stats.php?account_id=2195199&login_id=1&code=9227907a28bd079dcf3d819a318d4bcb&guest_login=1&project_id=3972288

و تقارن أعداد الزوار بالموضوعات المنشورة في مدونتي على مدار سنة و ربع فاتت علشان تتأكد إني بأنشر أي موضوع عندي تبعاً لقناعاتي فقط و ليس لمدى جذبه للزوار

و على فكرة كان لازم انشر رأيي في الوثيقة في بوست عندي
لإني قرأت الوثيقة في 6 مدونات من اللي اعرفهم و مش حأقعد أكرر نفس التعليق في كل مدونة تنشر الوثيقة
و لو تلاحظ حضرتك البوست بتاع الوثيقة كان عبارة عن عناصر الوثيقة و القسم فقط
بدون إشارة إلى إنها قابلة للتعديل و بدون لينك للمدونة دي هنا علشان نتناقش فيها

فإضطريت إني أنشر رأيي عندي
و لو تلاحظ انا عادة بأسيب فاصل زمني بين البوستات 3 أيام على الاقل و ممكن المدة تطول حسب ظروفي الشخصية
لكن علشان الموضوع ما يكبرش نزلت بوست جديد بعدها ب 14 ساعة بس

أكرر احترامي لك مرة أخرى

و الإختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية
:)

مصعب رجب يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخي أحمد
أرسلت لكم ردا مفصلا على هذه الوثيقة على البريد .
أرجو نشره
أو إعلامي بعدم صلاحيته للنشر .
تحياتي

مـجـنـووون يقول...

مهندس مصر

كم يسعدني تشريفك مدونتي وتفضلك بتوجيهي لما فيه الخير والصواب


أنا متفق مع حضرتك في النقطة رقم (1)

النقطة رقم (5)
والله يا استاذي العزيز طريقة تناول موضوع الغلطة الأملائية كان يظهر مدي التهجم والهجوم
وأسف لو كنت فهمت حضرتك غلط


بالنسبة لنقطة المجاملات

أنا متفق مع حضرتك فيها

بالنسبه للطريقة الصح لتناول الموضوع
أنامتفق مع حضرتك في أن اتسرعت في نشر الوثيقة قبل أن يتم مناقشتها من أكبر عدد ممكن ، ولكني قمت بذلك لكي تنتشر ولكي ندخل في نقاش مفيد لكي يتم تعديلها إلي الأفضل والأحسن

النقطة رقم (7)

متفق معاك في هذه النقطة



بالنسبة لمووضع الحزبية والإنتماء الفكري

أنا مقولتش أن أحنا ننعها أنا بتكلم أن ميبقاش في تعصب أعمي لكل طائفة ينتمي لها الشخص ، ولكن يتم المناقشة بمحايدة وبعيدن عن العصبية الحزبية



كم يسعدني تشريفك لمدونتي استاذي العزيز وأرجوا ان تتكرم بالمناقشة وطرح أفكار جديدة أفضل لكي تعم الفائدة


اسعدني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

أبو أسامة - مدونة كباية شاي

شرفت مدونتي استاذي الغالي

للأسف الرساله الي حضرتك بعتها مش بتفتح معايا يا ريت لو تبعتها كتعليق هنا وأن شاء الله نتناقش ولو فيها الصلاح سوف يتم تعميمها

اسعدني حضورك استاذي الغالي
مجنووون

ابو النجوم يقول...

أخوتى/ اعضاء اللجنه التأسيسيه
ارجو منكم الاتصال بنا فى هذا الرابط
http://egyptadwin.maktoobblog.com/
فهنا ستجدون الكثيرين ممن يسعون الى تدوين أفضل

الازهرى يقول...

صديقى العزيز

اسمح لى
تقييم ردك فى الموضوع 60 % ولكن الردود على التعليقات يرفعه الى ما يقرب من 90 % وارجوا الا تغضب من ذلك

وسأعود لاحقا لبيان الاسباب لضيق الوقت

تحياتى
وبالمناسبة لموضوع فيه اخطاء املائية

Ahmed Othman يقول...

التدوين
زي ورقة و قلم
موجوين في البيت
مسكت قلمي و ورقتي
و كتبت زي ما أكتب
عملت اعلان
كتبت قصيدة
رسمت شجرة
كتبت فكرة
لا يمكن انك تحكم على حد
يكتب ايه في صفحته الخاصة

بالرغم من كون الاشياء اللي ذكرتها جميعا انفذها تماما
و لكن على مستوى فردي
بمعنى أصح
كل واحد وثيقته تنبع من ضميره
و أما ما ينفع الناس فيمكث في الارض


***

نقطة هامة
جدا
جدا
التدقيق اللغوي
هو نوع من أنواع النقد
لابد ان يقابل بالترحيب
و لا أجد ظاهرة تفشي الفصحى الركيكة
الا ثمن الخوف من التصحيح

حضرتك بتقول بصوا انتوا كاتبين ايه
يا سيدي أهلا بيك لما تدخل انت برضه تصلح لنا
حد يكره العلم الا جاهل
و حد يصر على الخطأ الا متكبر

***

نقطة أخرى هامة
لا يمكن تصنيف المدونين الى شرفاء
و هم من يؤمنون بفكرتك
و غير شرفاء
و هم من يختلفون معك
لافتقاد مرجعية الحكم على الشرف
فهو اشبه بأفكار بوش
من ليس معي فهو ضدي
و لكن يمكن للجميع التعايش
بشرف
من معك
و من ضدك
و من معك بالفكرة و ضدك بالتطبيق

تحياتي

مصعب رجب يقول...

أخي الكريم :
الملف موجود على هذا الرابط : يمكنكم تحميله

http://www.MegaShare.com/515721

مـجـنـووون يقول...

اعتراضات
كتب : مصعب رجب .

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه وبعد ...
منذ فترة ( حوالي أسبوع ) وصلتنى هذه الوثيقة التأسيسية للمدونين على البريد كما قرأتها في العديد من المدونات التي أتابعها بشكل مستمر ( مدونة رئيس التحرير ، مدونة ضي القمر ، وغيرهما ... ) .
هذه الوثيقة كان يمكن أن تمر مرور الكرام لولا أن بها ما أثار الكثيرين .
من أهم ما أثار الكثيرين أنها بدأت بإسم الوثيقة التأسيسية وكان المشاركون فيها يعلنون أنهم : اللجنة التأسيسية للمدونين وهذا دفعنا بلا شك للتساؤل حول ماهية هذا الذي تقومون بتأسيسه ولهذا كان السؤال الذي طرحه أكثر من واحد : هذه الجنة تعبر عن من ؟
وإذا كان الأمر ليس اتحادا أو نقابة للمدونين وإذا كان الأمر لا يتعدى نطاق النصائح التي تستهدف الارتقاء بهذا المجتمع التدويني فلماذا الإصرار على هذه التسمية التي توحي بوجود حركة تنظيمية خلفها ؟ أعتقد أنه كان يمكن أن تسمها بأي إسم آخر ... مثلا : ميثاق شرف المدونين المصريين .
قبل أن أتحدث عن بنود هذه الوثيقة أود أن أشير إلى نقطة مهمة :
ليس دفاعا عن أحمد الصباغ أو مهندس مصري أو غيرهما ممن انتقد هذه الوثيقة – إن صح أنهم في موقف الدفاع – وذلك لأنني أؤمن أن كل واحد يؤمن بفكرة ما فهو الأقدر على الدفاع عنها ، ولكن ما أود قوله هو أنه لم يكن اعتراض من اعتراض اعتراضا على الأشخاص ولكنه كان في معظمه اعتراضا على الصياغة وفي بعض الأحيان اعتراضا على الفكرة أو المبدأ نفسه ورغم ذلك اتهمنا "مجنون" بأننا متحاملين وأننا لا نرى أي صواب فيما فعله – وربما كنا نرى ذلك بالفعل – ولكن هذا رأينا ومن حقنا أن نعلنه حتى وإن كان البعض يراه رأيا خاطئا .
كذلك اتهمنا بأننا لا نفهم معنى النقد البناء الذي حدده بأنه : "أن تنصح من غير تجريح" ورغم ذلك خالف هو نفسه هذا المبدأ واتجه غلى التجريح في أكثر من موقف أكثر من مرة في المقال المنشور على مدونة : اللجنة التأسيسية للمدونين ، لذلك كان لابد من التذكير بقول الإمام الشافعي رحمه الله :
لا تنه عن خلق وتأتي مثله ... عار عليك إذا فعلت عظيم
إبدأ بنفسك فانهها عن غيها ... فإذا انتهت فأنت حكيم
أخيرا أود أن أقول أن كل العناصر الواردة في هذه الوثيقة لا تخلوا من سبب للأعتراض عليها إما بسبب الأخطاء الإملائية أو الصياغة الركيكة أو عمومية الكلمات وعدم وضوحها وكلها عيوب لا يصح أن توجد في بيان شارك فيه عدد كهؤلاء المكتوب أسماءهم بعده ولا يصح أن توجد في بيان يفترض فيه أن يخرج ليعبر عن كل المدونين المصريين .
ـــــــــــــ
ماسبق يمكن أن نسميه بالاعتراضات الشكلية على هذه الوثيقة وهي وإن كانت هامة إلا أنها ليست بنفس أهمية الاعتراضات الموضوعية .
بعد ذلك عندي بعض الاعتراضات الموضوعية على بعض البنود الواردة في الوثيقة :
****
البند رقم 1 : عدم المساس لأي دين أو مذهب بالتجريح وعدم نشر العداوة بين المذاهب المختلفة

قولوا لنا إذن :
هل يدخل في ذلك أن يقوم أحد المدونين بنشر مقال حول : الأخطاء العقائدية عند الشيعة .
أو أن يقوم آخر بنشر مقال يثبت فيه بالأدلة تحريف الإنجيل مثلا .
أو أن يقوم ثالث بنشر موعظة للقس زكريا بطرس يثبت فيها بالأدلة أن القرآن الموجود الآن قد تم تحريفه .
هذه الأمثلة وغيرها الكثير هل تدخل في إطار التجريح ونشر العداوة بين المذاهب المختلفة ؟
إن كانت الإجابة نعم فهذا حجر على الآراء وتقييد لحرية المدونين في مناقشة الموضوعات التي يريدون .
وإن كانت الإجابة لا فهذا يعني أن هذا البند يحتاج إلى إعادة صياغة لتوضيح مفهوم التجريح .
****
البند رقم 2 : عدم نشر روح الأنهزاميه بين المدونين ومحاولة السمو بالأفكار والإستفادة منها للصالح العام .
البند رقم 4 : المحافظة علي شرف التدوين ومحاولة الأرتقاء به لأعلي الدرجات .
البند رقم 14 : مقاطعة مدونات الشواذ والمثليين وارشادهم للصواب وتعريف المدونين بيهم لكي يتفادوا التواجد معهم .

هذه البنود في رأيي لا داعي لها والأفضل أن تحذفوها تماما لأنها :
أولا : ألفاط عامة تحتمل أكثر من معنى ويمكن تفسيرها بأكثر من تفسير .
ثانيا : هذه البنود بالتأكيد سوف تلزم من يوافق على هذه الوثيقة وبالتالى سوف تقيد حريته في اختيار الموضوعات والأسلوب الذي يكتب به وعنه وكذلك المدونات التي يتابعها أو يكتب عنها أو فيها .
****
البند رقم 9 هو تكرار للبند رقم 6 ويمكن دمج الاثنين في بند واحد وليكن كالتالي مثلا :
الحرص على تقديم يد العون والمساعدة لكل من يحتاج إليها والحرص على نشر الخير بين المدونين وبين كل الناس .
****
البند رقم 13 هو تكرار للبند رقم 10 ويمكن دمج الإثنين في بند واحد وليكن كالتالي مثلا :
المدونات هي ساحة لعرض الأفكار ولذلك من الأفضل عرض هذه الأفكار دون استخدام الإساءات أو البذاءات وكذلك تقبل اختلاف الآراء والنقاش مع الآخرين بموضوعية دون إساءة أو تجريح .
****
البنود رقم 8 و 11 و 12 :
فكرتها جيدة ولكن تحتاج إلى إعادة صياغة حتى تكون أكثر وضوعا في التعبير عن الفكرة .
****
البند رقم 3 : البعد عن المصلحه والأطماع الشخصية وجعل التدوين نزيه وله هدف سامي .
البند رقم 7 : البعد عن الأفكار الهدامه والتمسك بالقيم والمبادئ الإسلاميه الحنيفه .
البند رقم 15 : عدم نشر العادات السيئة والتقليعات الغريبة التي لا تمت بأي صله للإسلام ولا للعادات والتقاليد الشرقية .

هذه البنود فيها العديد من المصطلحات العائمة والتي لها أكثر من معنى .
هذه المصطلحات هي :
المصلحة والأطماع الشخصية – التدوين النزيه – الأفكار الهدامة – العادات السيئة – التقليعات الغريبة – التقاليد الشرقية – القيم والمبادئ الإسلامية الحنيفة .
وسوف أطيل الحديث قليلا في الحديث حول هذه النقطة بالذات لما فيها من الكثير من الأفكار .

- المصالح والأطماع الشخصية :
"مجنون" قال : ( في ناس بتدخل التدوين علشان تنشر أفكار غريبة وتنشر الفكر الذي يقضي علينا وعلي مصلحتنا وعلشان تحرك بيه الناس زي ما هي عايزه ) .
وأعطانا أمثلة لهذه الأطماع الشخصية بثلاثة اتجاهات مختلفة هي : الشيوعية والحزب الوطني والإخوان .
ومع تحفظي حول مفهومه للشيوعية كما طرحه إلا ان هذا ليس موضوعنا ، ولكن إذا افترضنا انني فرد من الإخوان – وأنا كذلك بالفعل – فهل قيامي بإعلان ما أؤمن به من أفكار يعد نوعا من المصالح الشخصية ؟
ولماذا لا نقول أنني أرى أنني أحمل فكرا أفضل من الباقين لذلك أوضح هذا الفكر وأعلنه للناس ؟

- الأفكار الهدامة والتقليعات الغريبة والعادات السيئة :
لم تحددوا لنا مقياسا يمكن من خلاله تحديد نوع هذه الفكرة هل هي فكرة هدامة أم بناءة ؟
وكذلك ما قد يكون غريبا أو مرفوضا في أسيوط قد يكون مقبولا في القاهرة أو أمرا مستحبا في إحدى قرى الزقازيق فكيف سنحدد العادات السيئة أو التقليعات الغريبة ؟

- القيم والمبادئ الإسلامية الحنيفة والعادات والتقاليد الشرقية :
وأنا أتسائل ماذا لو تعارضت هذه القيم الإسلامية مع تلك التقاليد الشرقية وهو أمر وارد الحدوث ماذا سنختار ؟
مثلا : القيم الإسلامية تعلن : "ولا تسبوا الذين يدعون من دون الله " ولكن البعض يفهم أن العادات الشرقة تسمح له أن يسب الدين إذا كان غاضبا كما أعلن ذلك من قبل السيد : وائل عباس ( مدونة الوعي المصري ) .

أخيرا كما هو الحال في كثير من البنود الأخرى فهذه البنود تقيد من حرية المدون في اختيار موضوعاته التي يناقشها وهو ما يتعارض مع حقيقة التدوين أنه كتابة دون أي رقابة من أي جهة أو شخص .
****
البند رقم 5 :البعد عن تعليقات المجاملة والعمل علي النقض البناء الذي يهدف إلي تصحيح المفاهيم والتقريب بين الأفكار .
لم يكن تعليق من علق على هذا الخطأ الإملائي نوعا من تصيد الأخطاء أو تحاملا على من كتب هذا البند ولكن هذا التعليق جاء – في تصوري – لأن الفرق بين النقد والنقض فرق شاسع .
النقد البنـّاء هدفه التصحيح والبناء .
بينما النقض هدفه التدمير والهدم .
لذلك لا يمكن أن يوجد ما يسمى بالنقض البناء .
أيضا نقطة تعليقات المجاملة ومن يريد إلغاءها أو الحد منها فليقل لنا كيف نعلق على التدوينات التي تحتوى على هذه الصور من الكلام :
الخواطر الأدبية والشعر .
الأخبار سواء كانت سياسية أو رياضية أو غير ذلك .
الاجتماعيات مثل أخبار الزواج أو حالات الوفاة .
هذه كلها صور من المقالات التي لا يمكن التعليق عليها إلا بالمجاملات لكاتبها سواء بصدق أو نفاق ولكن على أي حال لا يمكن أن يكون هناك نقاش مثلا حول أسباب وفاة أم أحد المدونين أو حول اسم العريس الذي تقدم للزواج من إحدى المدوِنات ( بكسر الواو ) فمثل هذه الأمور لا يوجد فيها مجالا لتصحيح المفاهيم والتقريب بين الأفكار .
*******
في النهاية أرجوا أن تتسع صدوركم لتتقبل هذه الكلمات وتسمعوها من أخ أصغر منكم سنا ودخل هذا العالم التدويني متأخرا عنكم بكثير ولكن ربما تكون في كلماتي بعض الفائدة .
اقرأوها وتناقشوا حولها وأعيدوا صياغة ما طرحتموه وفي النهاية نحن جميعا نسعى إلى هدف واحد وهو التدوين المتميز .
تحياتي للجميع
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخوكم :
أبو أسامة – مدونة كباية شاي
Http://kobbaya.blogspot.com

مـجـنـووون يقول...

أبو أسامة – مدونة كباية شاي



شكرا علي زيارتك لمدونتي المتواضعه استاذي العزيز

بالنسبة للبند رقم (1)عدم المساس لأي دين أو مذهب بالتجريح وعدم نشر العداوة بين المذاهب المختلفة

المقصود من عدم المساس هو عدم التطاول والتجريح لهم ولكن لو وجد نقاش بناء يقHم علي فكرة هادفه وهي أظهار الحقيقة وإزالة سوء الفهم بأسلوب حضاري وراقي يستفيد منه طرفي المناقشة ، ولو تناقشنا بالتجريح والغلط في الطرف الأخر سوف لا نجد منه غير الغلط في الإسلام
ولذلك وضعناهذا البند لكي يتم ضمان حرية النقد والتوضيح بعيداً عن الغلط والتعرض بالألفاظ البذيئة


وبالنسبة
البند رقم 2 : عدم نشر روح الأنهزاميه بين المدونين ومحاولة السمو بالأفكار والإستفادة منها للصالح العام .

البند رقم 4 : المحافظة علي شرف التدوين ومحاولة الأرتقاء به لأعلي الدرجات .
البند رقم 14 : مقاطعة مدونات الشواذ والمثليين وارشادهم للصواب وتعريف المدونين بيهم لكي يتفادوا التواجد معهم .

بالنسبه
البند رقم 2 : عدم نشر روح الأنهزاميه بين المدونين ومحاولة السمو بالأفكار والإستفادة منها للصالح العام .

الغرض من هذا البند تحصين الشباب والناس الي بتقراء المدونات من الفكر الذي يهدف الي تقويض روح الحب لهذه البلد زمحازلة استدراجهم الي روح العدائيه للبلد وطبعا دي بلدنا ومنحبش حد يدمرها

بالنسبة
البند رقم 4 : المحافظة علي شرف التدوين ومحاولة الأرتقاء به لأعلي الدرجات .
هذا البند يدعوا الي تحلي المدونين بالأخلاق الحميده وأنهم يبذلوا أكتر ما في وسعهم لنشر المعلومات والخبرات بينهم وبين من يقراء مواضيعهم وعدك استعمال الألفاظ البذيئة في كتابتهم الي تخدش الحياء
بالنسبة
البند رقم 14 : مقاطعة مدونات الشواذ والمثليين وارشادهم للصواب وتعريف المدونين بيهم لكي يتفادوا التواجد معهم .
نحن نقصد من هذا البند أن أحنا نحاول علي قد ما نقدر نبعد الناس عن المرور بهذه المدونات التي تخدش الحياء وتنشر الرذيلة والفساد بين الشباب ولو حد أحتاج مننا مساعده حنقف جنبه علشان يتخطي هذه المرحلة التي يمر بها

وبعدين احنا قولنا ان أحنا مش بنقيد حرية حد احنا قولنا الناس تلتزم بالمبادئ التي تدعوا إليها الأديان السماوية إلي هي الأحترام وحب الخير ونشر المحبه بين الناس

البند رقم 9 هو تكرار للبند رقم 6 ويمكن دمج الاثنين في بند واحد وليكن كالتالي مثلا :
الحرص على تقديم يد العون والمساعدة لكل من يحتاج إليها والحرص على نشر الخير بين المدونين وبين كل الناس .

أنا متفق مع حضرتك في عملية الدمج

البند رقم 13 هو تكرار للبند رقم 10 ويمكن دمج الإثنين في بند واحد وليكن كالتالي مثلا :
المدونات هي ساحة لعرض الأفكار ولذلك من الأفضل عرض هذه الأفكار دون استخدام الإساءات أو البذاءات وكذلك تقبل اختلاف الآراء والنقاش مع الآخرين بموضوعية دون إساءة أو تجريح

ومتفق مع حضرتك في هذه النقطة ايضا

البنود رقم 8 و 11 و 12 :
فكرتها جيدة ولكن تحتاج إلى إعادة صياغة حتى تكون أكثر وضوعا في التعبير عن الفكرة .

لو عند حضرتك صياغة جديدة فياريت تتفضل وتقولها


أخي الغالي ارجوا من حضرتك التفضل بكتابة صيغه جديدة للبنود وأن شاء الله سوف نغير اسم الوثيقة الي ميثاق شرف المدونين .

م/ الحسيني لزومي يقول...

شارك في الحملة الشعبية للقيد بالجداول الانتخابية بوضع بنر الحملة علي مدونتك.
البنر موجود علي مدونتي

Unknown يقول...

اسف انى هكتب خارج نص الموضوع

يله ضيف / ضيفى مدونتك حسب القسم بتاعك وخلى العالم يتعرف عليك

وادى لغيرك فرصة يقرا خطوط قلمك

خلى البحث عنك اسهل

اتبع اللينك ده

مدونه كل العرب

http://arabwriters.blogspot.com/

Beram ElMasry يقول...

اخى . مـجـنـووون
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اجمل التهانى بمناسبة عيد الاضحى المبارك اعاده الله عليكم وجميع الاهل بالخير والبركة ، وجعلنا واياكم من الملبين فى العام القادم
والسلام عليكم ورحمة الله