tag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post3826456767972039652..comments2023-09-28T01:38:52.239-07:00Comments on مـيـثـاق شـــرف الــمــدونـيــن: رد علي بعض الإنتقادات الموجهة لموضوع اللجنة التأسيسية للمدونينمـجـنـووونhttp://www.blogger.com/profile/12965478983579889933noreply@blogger.comBlogger40125tag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-36003814608654197832008-12-06T12:09:00.000-08:002008-12-06T12:09:00.000-08:00اخى . مـجـنـووون السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ا...اخى . مـجـنـووون<BR/> السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اجمل التهانى بمناسبة عيد الاضحى المبارك اعاده الله عليكم وجميع الاهل بالخير والبركة ، وجعلنا واياكم من الملبين فى العام القادم <BR/> والسلام عليكم ورحمة اللهBeram ElMasryhttps://www.blogger.com/profile/04678306318348578437noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-68610305268931001542008-12-01T12:22:00.000-08:002008-12-01T12:22:00.000-08:00اسف انى هكتب خارج نص الموضوع يله ضيف / ضيفى مدونت...اسف انى هكتب خارج نص الموضوع <BR/><BR/>يله ضيف / ضيفى مدونتك حسب القسم بتاعك وخلى العالم يتعرف عليك <BR/><BR/>وادى لغيرك فرصة يقرا خطوط قلمك <BR/><BR/>خلى البحث عنك اسهل <BR/><BR/>اتبع اللينك ده <BR/><BR/>مدونه كل العرب <BR/><BR/>http://arabwriters.blogspot.com/Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17778657404307698859noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-25337482923329565702008-10-31T05:13:00.000-07:002008-10-31T05:13:00.000-07:00شارك في الحملة الشعبية للقيد بالجداول الانتخابية ب...شارك في الحملة الشعبية للقيد بالجداول الانتخابية بوضع بنر الحملة علي مدونتك.<BR/>البنر موجود علي مدونتيم/ الحسيني لزوميhttps://www.blogger.com/profile/09122199339515619430noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-78718417853743037912008-10-30T11:35:00.000-07:002008-10-30T11:35:00.000-07:00أبو أسامة – مدونة كباية شاي شكرا علي زيارتك لمدونت...أبو أسامة – مدونة كباية شاي <BR/><BR/><BR/><BR/>شكرا علي زيارتك لمدونتي المتواضعه استاذي العزيز <BR/><BR/>بالنسبة للبند رقم (1)عدم المساس لأي دين أو مذهب بالتجريح وعدم نشر العداوة بين المذاهب المختلفة<BR/><BR/>المقصود من عدم المساس هو عدم التطاول والتجريح لهم ولكن لو وجد نقاش بناء يقHم علي فكرة هادفه وهي أظهار الحقيقة وإزالة سوء الفهم بأسلوب حضاري وراقي يستفيد منه طرفي المناقشة ، ولو تناقشنا بالتجريح والغلط في الطرف الأخر سوف لا نجد منه غير الغلط في الإسلام <BR/>ولذلك وضعناهذا البند لكي يتم ضمان حرية النقد والتوضيح بعيداً عن الغلط والتعرض بالألفاظ البذيئة <BR/><BR/><BR/>وبالنسبة <BR/>البند رقم 2 : عدم نشر روح الأنهزاميه بين المدونين ومحاولة السمو بالأفكار والإستفادة منها للصالح العام . <BR/><BR/>البند رقم 4 : المحافظة علي شرف التدوين ومحاولة الأرتقاء به لأعلي الدرجات . <BR/>البند رقم 14 : مقاطعة مدونات الشواذ والمثليين وارشادهم للصواب وتعريف المدونين بيهم لكي يتفادوا التواجد معهم . <BR/><BR/>بالنسبه <BR/>البند رقم 2 : عدم نشر روح الأنهزاميه بين المدونين ومحاولة السمو بالأفكار والإستفادة منها للصالح العام . <BR/><BR/>الغرض من هذا البند تحصين الشباب والناس الي بتقراء المدونات من الفكر الذي يهدف الي تقويض روح الحب لهذه البلد زمحازلة استدراجهم الي روح العدائيه للبلد وطبعا دي بلدنا ومنحبش حد يدمرها <BR/><BR/>بالنسبة<BR/>البند رقم 4 : المحافظة علي شرف التدوين ومحاولة الأرتقاء به لأعلي الدرجات . <BR/>هذا البند يدعوا الي تحلي المدونين بالأخلاق الحميده وأنهم يبذلوا أكتر ما في وسعهم لنشر المعلومات والخبرات بينهم وبين من يقراء مواضيعهم وعدك استعمال الألفاظ البذيئة في كتابتهم الي تخدش الحياء <BR/>بالنسبة<BR/>البند رقم 14 : مقاطعة مدونات الشواذ والمثليين وارشادهم للصواب وتعريف المدونين بيهم لكي يتفادوا التواجد معهم . <BR/>نحن نقصد من هذا البند أن أحنا نحاول علي قد ما نقدر نبعد الناس عن المرور بهذه المدونات التي تخدش الحياء وتنشر الرذيلة والفساد بين الشباب ولو حد أحتاج مننا مساعده حنقف جنبه علشان يتخطي هذه المرحلة التي يمر بها<BR/><BR/>وبعدين احنا قولنا ان أحنا مش بنقيد حرية حد احنا قولنا الناس تلتزم بالمبادئ التي تدعوا إليها الأديان السماوية إلي هي الأحترام وحب الخير ونشر المحبه بين الناس <BR/><BR/>البند رقم 9 هو تكرار للبند رقم 6 ويمكن دمج الاثنين في بند واحد وليكن كالتالي مثلا : <BR/>الحرص على تقديم يد العون والمساعدة لكل من يحتاج إليها والحرص على نشر الخير بين المدونين وبين كل الناس . <BR/><BR/>أنا متفق مع حضرتك في عملية الدمج <BR/><BR/>البند رقم 13 هو تكرار للبند رقم 10 ويمكن دمج الإثنين في بند واحد وليكن كالتالي مثلا : <BR/>المدونات هي ساحة لعرض الأفكار ولذلك من الأفضل عرض هذه الأفكار دون استخدام الإساءات أو البذاءات وكذلك تقبل اختلاف الآراء والنقاش مع الآخرين بموضوعية دون إساءة أو تجريح <BR/> <BR/>ومتفق مع حضرتك في هذه النقطة ايضا <BR/><BR/>البنود رقم 8 و 11 و 12 : <BR/>فكرتها جيدة ولكن تحتاج إلى إعادة صياغة حتى تكون أكثر وضوعا في التعبير عن الفكرة . <BR/><BR/> لو عند حضرتك صياغة جديدة فياريت تتفضل وتقولها <BR/><BR/><BR/>أخي الغالي ارجوا من حضرتك التفضل بكتابة صيغه جديدة للبنود وأن شاء الله سوف نغير اسم الوثيقة الي ميثاق شرف المدونين .مـجـنـووونhttps://www.blogger.com/profile/12965478983579889933noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-47637527941915650602008-10-30T10:36:00.000-07:002008-10-30T10:36:00.000-07:00اعتراضات كتب : مصعب رجب . الحمد لله والصلاة والسلا...اعتراضات <BR/>كتب : مصعب رجب . <BR/><BR/>الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه وبعد ... <BR/>منذ فترة ( حوالي أسبوع ) وصلتنى هذه الوثيقة التأسيسية للمدونين على البريد كما قرأتها في العديد من المدونات التي أتابعها بشكل مستمر ( مدونة رئيس التحرير ، مدونة ضي القمر ، وغيرهما ... ) . <BR/>هذه الوثيقة كان يمكن أن تمر مرور الكرام لولا أن بها ما أثار الكثيرين . <BR/>من أهم ما أثار الكثيرين أنها بدأت بإسم الوثيقة التأسيسية وكان المشاركون فيها يعلنون أنهم : اللجنة التأسيسية للمدونين وهذا دفعنا بلا شك للتساؤل حول ماهية هذا الذي تقومون بتأسيسه ولهذا كان السؤال الذي طرحه أكثر من واحد : هذه الجنة تعبر عن من ؟ <BR/>وإذا كان الأمر ليس اتحادا أو نقابة للمدونين وإذا كان الأمر لا يتعدى نطاق النصائح التي تستهدف الارتقاء بهذا المجتمع التدويني فلماذا الإصرار على هذه التسمية التي توحي بوجود حركة تنظيمية خلفها ؟ أعتقد أنه كان يمكن أن تسمها بأي إسم آخر ... مثلا : ميثاق شرف المدونين المصريين . <BR/>قبل أن أتحدث عن بنود هذه الوثيقة أود أن أشير إلى نقطة مهمة : <BR/>ليس دفاعا عن أحمد الصباغ أو مهندس مصري أو غيرهما ممن انتقد هذه الوثيقة – إن صح أنهم في موقف الدفاع – وذلك لأنني أؤمن أن كل واحد يؤمن بفكرة ما فهو الأقدر على الدفاع عنها ، ولكن ما أود قوله هو أنه لم يكن اعتراض من اعتراض اعتراضا على الأشخاص ولكنه كان في معظمه اعتراضا على الصياغة وفي بعض الأحيان اعتراضا على الفكرة أو المبدأ نفسه ورغم ذلك اتهمنا "مجنون" بأننا متحاملين وأننا لا نرى أي صواب فيما فعله – وربما كنا نرى ذلك بالفعل – ولكن هذا رأينا ومن حقنا أن نعلنه حتى وإن كان البعض يراه رأيا خاطئا . <BR/>كذلك اتهمنا بأننا لا نفهم معنى النقد البناء الذي حدده بأنه : "أن تنصح من غير تجريح" ورغم ذلك خالف هو نفسه هذا المبدأ واتجه غلى التجريح في أكثر من موقف أكثر من مرة في المقال المنشور على مدونة : اللجنة التأسيسية للمدونين ، لذلك كان لابد من التذكير بقول الإمام الشافعي رحمه الله : <BR/>لا تنه عن خلق وتأتي مثله ... عار عليك إذا فعلت عظيم<BR/>إبدأ بنفسك فانهها عن غيها ... فإذا انتهت فأنت حكيم <BR/>أخيرا أود أن أقول أن كل العناصر الواردة في هذه الوثيقة لا تخلوا من سبب للأعتراض عليها إما بسبب الأخطاء الإملائية أو الصياغة الركيكة أو عمومية الكلمات وعدم وضوحها وكلها عيوب لا يصح أن توجد في بيان شارك فيه عدد كهؤلاء المكتوب أسماءهم بعده ولا يصح أن توجد في بيان يفترض فيه أن يخرج ليعبر عن كل المدونين المصريين . <BR/>ـــــــــــــ<BR/>ماسبق يمكن أن نسميه بالاعتراضات الشكلية على هذه الوثيقة وهي وإن كانت هامة إلا أنها ليست بنفس أهمية الاعتراضات الموضوعية .<BR/>بعد ذلك عندي بعض الاعتراضات الموضوعية على بعض البنود الواردة في الوثيقة : <BR/>****<BR/>البند رقم 1 : عدم المساس لأي دين أو مذهب بالتجريح وعدم نشر العداوة بين المذاهب المختلفة<BR/><BR/>قولوا لنا إذن :<BR/>هل يدخل في ذلك أن يقوم أحد المدونين بنشر مقال حول : الأخطاء العقائدية عند الشيعة . <BR/>أو أن يقوم آخر بنشر مقال يثبت فيه بالأدلة تحريف الإنجيل مثلا . <BR/>أو أن يقوم ثالث بنشر موعظة للقس زكريا بطرس يثبت فيها بالأدلة أن القرآن الموجود الآن قد تم تحريفه . <BR/>هذه الأمثلة وغيرها الكثير هل تدخل في إطار التجريح ونشر العداوة بين المذاهب المختلفة ؟ <BR/>إن كانت الإجابة نعم فهذا حجر على الآراء وتقييد لحرية المدونين في مناقشة الموضوعات التي يريدون . <BR/>وإن كانت الإجابة لا فهذا يعني أن هذا البند يحتاج إلى إعادة صياغة لتوضيح مفهوم التجريح . <BR/>****<BR/>البند رقم 2 : عدم نشر روح الأنهزاميه بين المدونين ومحاولة السمو بالأفكار والإستفادة منها للصالح العام . <BR/>البند رقم 4 : المحافظة علي شرف التدوين ومحاولة الأرتقاء به لأعلي الدرجات . <BR/>البند رقم 14 : مقاطعة مدونات الشواذ والمثليين وارشادهم للصواب وتعريف المدونين بيهم لكي يتفادوا التواجد معهم . <BR/><BR/>هذه البنود في رأيي لا داعي لها والأفضل أن تحذفوها تماما لأنها : <BR/>أولا : ألفاط عامة تحتمل أكثر من معنى ويمكن تفسيرها بأكثر من تفسير . <BR/>ثانيا : هذه البنود بالتأكيد سوف تلزم من يوافق على هذه الوثيقة وبالتالى سوف تقيد حريته في اختيار الموضوعات والأسلوب الذي يكتب به وعنه وكذلك المدونات التي يتابعها أو يكتب عنها أو فيها . <BR/>****<BR/>البند رقم 9 هو تكرار للبند رقم 6 ويمكن دمج الاثنين في بند واحد وليكن كالتالي مثلا : <BR/>الحرص على تقديم يد العون والمساعدة لكل من يحتاج إليها والحرص على نشر الخير بين المدونين وبين كل الناس . <BR/>****<BR/>البند رقم 13 هو تكرار للبند رقم 10 ويمكن دمج الإثنين في بند واحد وليكن كالتالي مثلا : <BR/>المدونات هي ساحة لعرض الأفكار ولذلك من الأفضل عرض هذه الأفكار دون استخدام الإساءات أو البذاءات وكذلك تقبل اختلاف الآراء والنقاش مع الآخرين بموضوعية دون إساءة أو تجريح . <BR/>****<BR/>البنود رقم 8 و 11 و 12 : <BR/>فكرتها جيدة ولكن تحتاج إلى إعادة صياغة حتى تكون أكثر وضوعا في التعبير عن الفكرة . <BR/>**** <BR/>البند رقم 3 : البعد عن المصلحه والأطماع الشخصية وجعل التدوين نزيه وله هدف سامي .<BR/>البند رقم 7 : البعد عن الأفكار الهدامه والتمسك بالقيم والمبادئ الإسلاميه الحنيفه .<BR/>البند رقم 15 : عدم نشر العادات السيئة والتقليعات الغريبة التي لا تمت بأي صله للإسلام ولا للعادات والتقاليد الشرقية .<BR/><BR/>هذه البنود فيها العديد من المصطلحات العائمة والتي لها أكثر من معنى . <BR/>هذه المصطلحات هي : <BR/>المصلحة والأطماع الشخصية – التدوين النزيه – الأفكار الهدامة – العادات السيئة – التقليعات الغريبة – التقاليد الشرقية – القيم والمبادئ الإسلامية الحنيفة . <BR/>وسوف أطيل الحديث قليلا في الحديث حول هذه النقطة بالذات لما فيها من الكثير من الأفكار . <BR/><BR/>- المصالح والأطماع الشخصية : <BR/>"مجنون" قال : ( في ناس بتدخل التدوين علشان تنشر أفكار غريبة وتنشر الفكر الذي يقضي علينا وعلي مصلحتنا وعلشان تحرك بيه الناس زي ما هي عايزه ) . <BR/>وأعطانا أمثلة لهذه الأطماع الشخصية بثلاثة اتجاهات مختلفة هي : الشيوعية والحزب الوطني والإخوان . <BR/>ومع تحفظي حول مفهومه للشيوعية كما طرحه إلا ان هذا ليس موضوعنا ، ولكن إذا افترضنا انني فرد من الإخوان – وأنا كذلك بالفعل – فهل قيامي بإعلان ما أؤمن به من أفكار يعد نوعا من المصالح الشخصية ؟ <BR/>ولماذا لا نقول أنني أرى أنني أحمل فكرا أفضل من الباقين لذلك أوضح هذا الفكر وأعلنه للناس ؟ <BR/><BR/>- الأفكار الهدامة والتقليعات الغريبة والعادات السيئة : <BR/>لم تحددوا لنا مقياسا يمكن من خلاله تحديد نوع هذه الفكرة هل هي فكرة هدامة أم بناءة ؟ <BR/>وكذلك ما قد يكون غريبا أو مرفوضا في أسيوط قد يكون مقبولا في القاهرة أو أمرا مستحبا في إحدى قرى الزقازيق فكيف سنحدد العادات السيئة أو التقليعات الغريبة ؟ <BR/><BR/>- القيم والمبادئ الإسلامية الحنيفة والعادات والتقاليد الشرقية : <BR/>وأنا أتسائل ماذا لو تعارضت هذه القيم الإسلامية مع تلك التقاليد الشرقية وهو أمر وارد الحدوث ماذا سنختار ؟ <BR/>مثلا : القيم الإسلامية تعلن : "ولا تسبوا الذين يدعون من دون الله " ولكن البعض يفهم أن العادات الشرقة تسمح له أن يسب الدين إذا كان غاضبا كما أعلن ذلك من قبل السيد : وائل عباس ( مدونة الوعي المصري ) . <BR/><BR/>أخيرا كما هو الحال في كثير من البنود الأخرى فهذه البنود تقيد من حرية المدون في اختيار موضوعاته التي يناقشها وهو ما يتعارض مع حقيقة التدوين أنه كتابة دون أي رقابة من أي جهة أو شخص . <BR/>****<BR/>البند رقم 5 :البعد عن تعليقات المجاملة والعمل علي النقض البناء الذي يهدف إلي تصحيح المفاهيم والتقريب بين الأفكار .<BR/>لم يكن تعليق من علق على هذا الخطأ الإملائي نوعا من تصيد الأخطاء أو تحاملا على من كتب هذا البند ولكن هذا التعليق جاء – في تصوري – لأن الفرق بين النقد والنقض فرق شاسع . <BR/>النقد البنـّاء هدفه التصحيح والبناء . <BR/>بينما النقض هدفه التدمير والهدم . <BR/>لذلك لا يمكن أن يوجد ما يسمى بالنقض البناء . <BR/>أيضا نقطة تعليقات المجاملة ومن يريد إلغاءها أو الحد منها فليقل لنا كيف نعلق على التدوينات التي تحتوى على هذه الصور من الكلام : <BR/>الخواطر الأدبية والشعر . <BR/>الأخبار سواء كانت سياسية أو رياضية أو غير ذلك . <BR/>الاجتماعيات مثل أخبار الزواج أو حالات الوفاة . <BR/>هذه كلها صور من المقالات التي لا يمكن التعليق عليها إلا بالمجاملات لكاتبها سواء بصدق أو نفاق ولكن على أي حال لا يمكن أن يكون هناك نقاش مثلا حول أسباب وفاة أم أحد المدونين أو حول اسم العريس الذي تقدم للزواج من إحدى المدوِنات ( بكسر الواو ) فمثل هذه الأمور لا يوجد فيها مجالا لتصحيح المفاهيم والتقريب بين الأفكار .<BR/>*******<BR/>في النهاية أرجوا أن تتسع صدوركم لتتقبل هذه الكلمات وتسمعوها من أخ أصغر منكم سنا ودخل هذا العالم التدويني متأخرا عنكم بكثير ولكن ربما تكون في كلماتي بعض الفائدة . <BR/>اقرأوها وتناقشوا حولها وأعيدوا صياغة ما طرحتموه وفي النهاية نحن جميعا نسعى إلى هدف واحد وهو التدوين المتميز . <BR/>تحياتي للجميع <BR/>والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته <BR/>أخوكم : <BR/>أبو أسامة – مدونة كباية شاي <BR/>Http://kobbaya.blogspot.comمـجـنـووونhttps://www.blogger.com/profile/12965478983579889933noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-4255950056228599072008-10-30T01:29:00.000-07:002008-10-30T01:29:00.000-07:00أخي الكريم : الملف موجود على هذا الرابط : يمكنكم ت...أخي الكريم : <BR/>الملف موجود على هذا الرابط : يمكنكم تحميله <BR/><A HREF="http://www.MegaShare.com/515721" REL="nofollow"><BR/>http://www.MegaShare.com/515721<BR/></A>مصعب رجبhttps://www.blogger.com/profile/03362642055239115634noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-53359033152577983952008-10-29T18:53:00.000-07:002008-10-29T18:53:00.000-07:00التدوينزي ورقة و قلمموجوين في البيتمسكت قلمي و ورق...التدوين<BR/>زي ورقة و قلم<BR/>موجوين في البيت<BR/>مسكت قلمي و ورقتي<BR/>و كتبت زي ما أكتب<BR/>عملت اعلان<BR/>كتبت قصيدة<BR/>رسمت شجرة<BR/>كتبت فكرة<BR/>لا يمكن انك تحكم على حد<BR/>يكتب ايه في صفحته الخاصة<BR/><BR/>بالرغم من كون الاشياء اللي ذكرتها جميعا انفذها تماما<BR/>و لكن على مستوى فردي<BR/>بمعنى أصح<BR/>كل واحد وثيقته تنبع من ضميره<BR/>و أما ما ينفع الناس فيمكث في الارض<BR/><BR/><BR/>***<BR/><BR/>نقطة هامة<BR/>جدا<BR/>جدا<BR/>التدقيق اللغوي<BR/>هو نوع من أنواع النقد<BR/>لابد ان يقابل بالترحيب<BR/>و لا أجد ظاهرة تفشي الفصحى الركيكة<BR/>الا ثمن الخوف من التصحيح<BR/><BR/>حضرتك بتقول بصوا انتوا كاتبين ايه<BR/>يا سيدي أهلا بيك لما تدخل انت برضه تصلح لنا<BR/>حد يكره العلم الا جاهل<BR/>و حد يصر على الخطأ الا متكبر<BR/><BR/>***<BR/><BR/>نقطة أخرى هامة<BR/>لا يمكن تصنيف المدونين الى شرفاء<BR/>و هم من يؤمنون بفكرتك<BR/>و غير شرفاء<BR/>و هم من يختلفون معك<BR/>لافتقاد مرجعية الحكم على الشرف<BR/>فهو اشبه بأفكار بوش<BR/>من ليس معي فهو ضدي<BR/>و لكن يمكن للجميع التعايش<BR/>بشرف<BR/>من معك<BR/>و من ضدك<BR/>و من معك بالفكرة و ضدك بالتطبيق<BR/><BR/>تحياتيAhmed Othmanhttps://www.blogger.com/profile/14263661038993903712noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-80218077318682514372008-10-29T07:18:00.000-07:002008-10-29T07:18:00.000-07:00صديقى العزيز اسمح لى تقييم ردك فى الموضوع 60 % ولك...صديقى العزيز <BR/><BR/>اسمح لى <BR/>تقييم ردك فى الموضوع 60 % ولكن الردود على التعليقات يرفعه الى ما يقرب من 90 % وارجوا الا تغضب من ذلك <BR/><BR/>وسأعود لاحقا لبيان الاسباب لضيق الوقت<BR/><BR/>تحياتى<BR/>وبالمناسبة لموضوع فيه اخطاء املائيةالازهرىhttps://www.blogger.com/profile/13441108004063343457noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-22075374650443691452008-10-28T10:13:00.000-07:002008-10-28T10:13:00.000-07:00أخوتى/ اعضاء اللجنه التأسيسيهارجو منكم الاتصال بنا...أخوتى/ اعضاء اللجنه التأسيسيه<BR/>ارجو منكم الاتصال بنا فى هذا الرابط<BR/>http://egyptadwin.maktoobblog.com/<BR/>فهنا ستجدون الكثيرين ممن يسعون الى تدوين أفضلابو النجومhttps://www.blogger.com/profile/05523661964819604090noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-74706731606731484342008-10-28T04:19:00.001-07:002008-10-28T04:19:00.001-07:00أبو أسامة - مدونة كباية شاي شرفت مدونتي استاذي الغ...أبو أسامة - مدونة كباية شاي <BR/><BR/>شرفت مدونتي استاذي الغالي <BR/><BR/>للأسف الرساله الي حضرتك بعتها مش بتفتح معايا يا ريت لو تبعتها كتعليق هنا وأن شاء الله نتناقش ولو فيها الصلاح سوف يتم تعميمها <BR/><BR/>اسعدني حضورك استاذي الغالي <BR/>مجنووونمـجـنـووونhttps://www.blogger.com/profile/12965478983579889933noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-35549787181814258792008-10-28T04:19:00.000-07:002008-10-28T04:19:00.000-07:00مهندس مصر كم يسعدني تشريفك مدونتي وتفضلك بتوجيهي ل...مهندس مصر <BR/><BR/>كم يسعدني تشريفك مدونتي وتفضلك بتوجيهي لما فيه الخير والصواب <BR/><BR/><BR/>أنا متفق مع حضرتك في النقطة رقم (1) <BR/><BR/>النقطة رقم (5) <BR/>والله يا استاذي العزيز طريقة تناول موضوع الغلطة الأملائية كان يظهر مدي التهجم والهجوم <BR/>وأسف لو كنت فهمت حضرتك غلط <BR/><BR/><BR/>بالنسبة لنقطة المجاملات <BR/><BR/>أنا متفق مع حضرتك فيها <BR/><BR/>بالنسبه للطريقة الصح لتناول الموضوع <BR/>أنامتفق مع حضرتك في أن اتسرعت في نشر الوثيقة قبل أن يتم مناقشتها من أكبر عدد ممكن ، ولكني قمت بذلك لكي تنتشر ولكي ندخل في نقاش مفيد لكي يتم تعديلها إلي الأفضل والأحسن <BR/><BR/>النقطة رقم (7)<BR/><BR/>متفق معاك في هذه النقطة <BR/><BR/><BR/><BR/>بالنسبة لمووضع الحزبية والإنتماء الفكري <BR/><BR/>أنا مقولتش أن أحنا ننعها أنا بتكلم أن ميبقاش في تعصب أعمي لكل طائفة ينتمي لها الشخص ، ولكن يتم المناقشة بمحايدة وبعيدن عن العصبية الحزبية <BR/><BR/><BR/><BR/>كم يسعدني تشريفك لمدونتي استاذي العزيز وأرجوا ان تتكرم بالمناقشة وطرح أفكار جديدة أفضل لكي تعم الفائدة <BR/><BR/><BR/>اسعدني حضورك <BR/>مجنووونمـجـنـووونhttps://www.blogger.com/profile/12965478983579889933noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-41874865918992840912008-10-27T11:36:00.000-07:002008-10-27T11:36:00.000-07:00السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي أحمد أرسلت لكم...السلام عليكم ورحمة الله وبركاته <BR/>أخي أحمد <BR/>أرسلت لكم ردا مفصلا على هذه الوثيقة على البريد . <BR/>أرجو نشره <BR/>أو إعلامي بعدم صلاحيته للنشر . <BR/>تحياتيمصعب رجبhttps://www.blogger.com/profile/03362642055239115634noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-51596152703021518622008-10-26T12:16:00.000-07:002008-10-26T12:16:00.000-07:00النقطة رقم 1بالضبطو انا مقلتش اني حأرد بألفاظ بذيئ...النقطة رقم 1<BR/>بالضبط<BR/>و انا مقلتش اني حأرد بألفاظ بذيئة<BR/>و عمري ما إستعملتها في المدونات ابداً<BR/>لكن في ناس لما تفحمها بالحقائق تلاقيها تقولك ايه العدائية دي<BR/>او انت طائفي كده ليه ؟<BR/>يعني احنا متفقين في النقطة دي<BR/><BR/>النقطة 5 <BR/>وهل انت شايفني قايلها تصيداً و لا في سياق نقد موضوعي ؟<BR/>انا باقول موافق على 11 نقطة و مختلف في 4 نقط يبقى ساعة ما اعرض اعتراضاتي لازم ما أتغاضاش عن حاجة زي دي حتى و انا مقتنع انها بسيطة و انا مريت عليها بسرعة و ما قعدتش اعيد و ازيد فيها زي المغرضين و الشتامين<BR/>:)<BR/>بالنسبة للمجاملة انا قلت ايه ؟<BR/><BR/>المجاملة ليها حدود يحكمها كل واحد في حدود رؤيته و في حدود الأدب و الذوق<BR/><BR/>و ده مش معناه اني اشجعهم على الغلط<BR/><BR/>لا بالعكس انا ساعات مدونين بتزعل مني بسبب صراحتي اللي بتضايقهم ساعات رغم حرصي على إستخدام أكثر الالفاظ إنضباطاً اثناء النقد حتى لا أجرح أي شخص<BR/><BR/><BR/>بالنسبة لحتة إمكانية التعديل و ليه ما إقترحناش الأحسن لتعديل الوثيقة<BR/>حأكرر لحضرتك رأيي اللي قلته لكيارا<BR/>و لكذا زميلة غيرها <BR/><BR/>وجهة نظرك كانت صح في مناقشة الوثيقة<BR/>و كانت غلط في نشرها قبل ما تتعدل و تتحول لصيغة نهائية<BR/><BR/><BR/>الطريقة الأصح في اللي حصل كانت ايه من وجهة نظري<BR/>تتعمل مدونة مناقشة الوثيقة الاول<BR/>و يتعمل لها بوست اعلان في مدونة كل واحد منكم<BR/>و الناس تخش المدونة دي تتناقش<BR/>و لما يتم التوصل لصيغة نهائية<BR/>يتم نشرها في كل المدونات الموافقة عليها و عمل بانر لها بحيث كل مدونة ملتزمة بيها تعلقه عندها علشان تعرف الناس بده<BR/>و يبقى الإسم مخصص و بيدل على المجموعة دي بس<BR/>مش على كل المدونين<BR/>يعني يبقى مدوني ميثاق الشرف مثلاً يعني<BR/>صدقيني لو كنتم اتبعتوا الخطوات دي كان الهجوم حيقل كتير<BR/>إنما الموضوع تحسي انه مشى بالمقلوب<BR/>يعني الصيغة المبدأية اتنشرت الاول بدون اي إشارة لإنها مبدأية و قابلة للتعديل في بوستها نفسه<BR/>بل بنود فخمة و إسم كبير و قسم و بتاع<BR/>كل ده و هي فكرة اولية لسه<BR/><BR/>فالناس بمجرد ما تقرأ بتقول مين اللي بيتكلم بإسم المدونين كلهم ده و مين إدى له الحق<BR/>فهمتيني<BR/>هي غلطة صياغة في المقام الأول<BR/>و تسرع في نشر الفكرة قبل ما تنضج<BR/><BR/>ربنا يوفقكم لما فيه الخير<BR/>و انا طبعاً ضد أي بذاءات اتوجهت لكم لإن البذئ بيعبر عن بيئته و تربيته<BR/><BR/>:)<BR/><BR/>النقطة رقم 7 <BR/>مبادئ الإسلام انا و انت فاهمينها كده لكن مين قالك إن غيرنا فاهمها كده<BR/>كانت محتاجة إعادة صياغة بكلمات اوضح و ادق و لا تثير خوف غير المسلمين<BR/><BR/>و انا متفق معاك في تفسيرك لمبادئ الإسلام<BR/>و ان الرسول صلى الله عليه و سلم قال : إنما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق<BR/><BR/>:)<BR/><BR/>آخر حاجة بقى<BR/>مش حتقدر تنزع الحزبية و الإنتماء لأفكار معينة من التدوين<BR/>ده حلم شبه حلم المدينة الفاضلة<BR/>رغم جماله فهو مستحيل<BR/><BR/>الناس ما إجتمعتش على ربنا و لا على الرسل فعمرها ما حتتجمع كلها على أي شئ<BR/><BR/>و انا ضربت مثل في البوست عندي لكده و قلت ايه <BR/><BR/>السنة اللي فاتت كان في حملة من اجل تدوين نظيف و بدون بذاءات و في مدونات إلتزمت بيها و قابلتها كرد عليها حملة مدونات ترحب بالبذاءات و برضه مدونات تانية إلتزمت بما تعتقده حق من حقوقها و يدخل في ضمن حريتها<BR/><BR/>يعنى حتى الإلتزام بتدوين نظيف الناس ما إلتزمتش بيه<BR/>:)<BR/><BR/>انا اول مرة ادخل هنا<BR/>و ما دخلتش مدونة حضرتك قبل كده<BR/><BR/>و مازلت أؤكد إحترامي لكم و ثقتي في حسن نوايكم<BR/><BR/>آه صحيح بالنسبة للفرقعة و زيادة شهرة المدونة<BR/>تقدر حضرتك تخش تشوف إحصائيات الزوار لمدونتي عبر عدادين مختلفين عن طريق اللينكين دول<BR/>http://s4.shinystat.com/cgi-bin/shinystatv.cgi?USER=wildfire22111&OTP=&L=1&TIPO=26&AV=1&GR0=1&A0=0&D0=1&IN=0&D1=0&x=11&y=19<BR/><BR/>و <BR/><BR/>http://my8.statcounter.com/project/standard2/stats.php?account_id=2195199&login_id=1&code=9227907a28bd079dcf3d819a318d4bcb&guest_login=1&project_id=3972288<BR/><BR/>و تقارن أعداد الزوار بالموضوعات المنشورة في مدونتي على مدار سنة و ربع فاتت علشان تتأكد إني بأنشر أي موضوع عندي تبعاً لقناعاتي فقط و ليس لمدى جذبه للزوار<BR/><BR/>و على فكرة كان لازم انشر رأيي في الوثيقة في بوست عندي<BR/>لإني قرأت الوثيقة في 6 مدونات من اللي اعرفهم و مش حأقعد أكرر نفس التعليق في كل مدونة تنشر الوثيقة<BR/>و لو تلاحظ حضرتك البوست بتاع الوثيقة كان عبارة عن عناصر الوثيقة و القسم فقط<BR/>بدون إشارة إلى إنها قابلة للتعديل و بدون لينك للمدونة دي هنا علشان نتناقش فيها<BR/><BR/>فإضطريت إني أنشر رأيي عندي<BR/>و لو تلاحظ انا عادة بأسيب فاصل زمني بين البوستات 3 أيام على الاقل و ممكن المدة تطول حسب ظروفي الشخصية<BR/>لكن علشان الموضوع ما يكبرش نزلت بوست جديد بعدها ب 14 ساعة بس<BR/><BR/>أكرر احترامي لك مرة أخرى<BR/><BR/>و الإختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية <BR/>:)مهندس مصري بيحب مصرhttps://www.blogger.com/profile/04390267757488378007noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-84633113293896080772008-10-26T11:20:00.000-07:002008-10-26T11:20:00.000-07:00عمر نورت مدونتي مرة أخري أخي الغالي يا ريت تقول ال...عمر <BR/><BR/>نورت مدونتي مرة أخري أخي الغالي <BR/><BR/>يا ريت تقول الي عايز تعدله وتضيفه للوثيقة ونتناقش فيه ونشوف أيه هو الأفضل ونعمله <BR/><BR/>اسعدني حضورك أخي الغالي <BR/>مجنووونمـجـنـووونhttps://www.blogger.com/profile/12965478983579889933noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-91923878322656226242008-10-26T11:17:00.000-07:002008-10-26T11:17:00.000-07:00باجوجو شرفت مدونتي يا غالي هي فكرة جميله . بس الأف...باجوجو <BR/><BR/>شرفت مدونتي يا غالي <BR/><BR/>هي فكرة جميله . بس الأفضل أن كل وأحد يضيف الكلام الي يلقيه مناسب ويفيد الناس كلها ونتناقش فيه ونشوف ايه هو الصح والأفضل ونقوم بتنسيقة ونزله في وثيقة وأحده تحاول أن تجمع فيها أراء جميع الأشخاص <BR/><BR/>أحنا مش بنفرض رأينا علي أحد الأقلية لهم حق في التعبير وأنهم يقولوا الي هم عوزينه بس في نفس الوقت ميضروش بيه حد <BR/><BR/>اسعدني حضورك <BR/>مجنووونمـجـنـووونhttps://www.blogger.com/profile/12965478983579889933noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-78167375761714302572008-10-26T11:14:00.001-07:002008-10-26T11:14:00.001-07:00son of egyptاسعدني حضورك استاذي الفاضل شكرا علي كل...son of egypt<BR/><BR/>اسعدني حضورك استاذي الفاضل <BR/><BR/>شكرا علي كلماتك التشجعية والمحفزة لي وأن شاء الله سوف استمر طول ما في ناس زيك تقف جنبي وتساند فكرة جريئة <BR/><BR/>ويا ريت لا تبخل علينا بأفكارك الجميله وأن تسعدنا في تنسيق الوثيقة لكي نصل بها إلي أعلي مكانه <BR/><BR/>شكرا علي تضامنك معي ومع كيارا <BR/><BR/>اسعدني حضورك <BR/>مجنووونمـجـنـووونhttps://www.blogger.com/profile/12965478983579889933noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-87615009451990249022008-10-26T11:14:00.000-07:002008-10-26T11:14:00.000-07:00butterfly كم يسعدني حضورك سيدتي الفاضله يا ريت تقر...butterfly <BR/><BR/>كم يسعدني حضورك سيدتي الفاضله <BR/><BR/>يا ريت تقري الموضوع عندي في مدونة مجنووون وتشوفي طرحي للحوار من الأول <BR/><BR/>كم يسعدني تضامنك معانا في هذه الفكرة الجميله <BR/><BR/>شرفتيني بحضورك <BR/>مجنووونمـجـنـووونhttps://www.blogger.com/profile/12965478983579889933noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-58741415632781990892008-10-26T10:39:00.000-07:002008-10-26T10:39:00.000-07:00أشكرك يا صديقى وأعتذر عن سوء فهمى وبالنسبة لى ..فا...أشكرك يا صديقى وأعتذر عن سوء فهمى وبالنسبة لى ..فالموضوع إنتهى منذ أن أبديت رأيى فى مدونتى ، والموضوع لا يتعدى مجرد إبداء رأى متواضع منى يحتمل الخطأ ويحتمل الصحة ، واحمل لشخصك كل الاحترام <BR/><BR/>أحمدAhmed Al-Sabbaghhttps://www.blogger.com/profile/12232013583778789893noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-66146979519422724702008-10-26T09:40:00.000-07:002008-10-26T09:40:00.000-07:00"باجوجو"أنا معاكرأيك جميل والله"باجوجو"<BR/><BR/>أنا معاك<BR/><BR/>رأيك جميل واللهعُمرhttps://www.blogger.com/profile/07965568780653886872noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-78828060763628484522008-10-26T08:24:00.000-07:002008-10-26T08:24:00.000-07:00أنا رأىى إن كل واحد ياخد أصل الوثيقةويعدل فيها زى ...أنا رأىى إن كل واحد ياخد أصل الوثيقة<BR/><BR/>ويعدل فيها زى مهو عايز<BR/><BR/>وبعدين ينشرها عنده<BR/><BR/>على أساس إن دا اللى هيمشى بيه على طول مشواره<BR/><BR/><BR/>ولو طلع لكل مدون وثيقة شكل مفيش مشكلة<BR/><BR/>إنما إننا نتوصل لوثيقة ترضى جميع الاطراف بنسبة مية فى المية صعب<BR/><BR/>ولو قلنا يكفى ان النسبة تعدى الخمسين فى المية<BR/><BR/>أقوللك إن مفيش سلطة على الاقلية اللى مش موافقة تجبرهم انهم يوافقو<BR/><BR/>لذلك الافضل ان كل واحد ينشئ وثيقته بنفسه<BR/><BR/>إيه رأيكوا؟باجوجوhttps://www.blogger.com/profile/17394984511313670038noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-54799325052152474932008-10-26T06:04:00.000-07:002008-10-26T06:04:00.000-07:00اه صحيح يا جماعة بليز بلاش مقولةالكلاب تعوى والقاف...اه صحيح يا جماعة بليز بلاش مقولة<BR/>الكلاب تعوى والقافلة تسير دى عشان ده اساسا مش مبدانا<BR/>احنا ولا بنعامل حد على انه كلب<BR/>ولا احنا مجرد قافلة ماشية وخلاص<BR/>ارجوكم عايزين نقاش ميجرحش فى قيمة حدprincesshttps://www.blogger.com/profile/11637012522079510463noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-20417307650486497682008-10-25T15:29:00.000-07:002008-10-25T15:29:00.000-07:00أولا السلام عليكم ورحمة اللهأستاذى الفاضل احب بس ف...أولا السلام عليكم ورحمة الله<BR/><BR/>أستاذى الفاضل احب بس فى الأول اشكرك بكل معنى الكلمه اشكرك جزيل الشكر على تعبك فى ان تسمو بالتدوين الى ارقى ما يمكن <BR/>احب اقولك انى متفق معاك تماما فى بنود الوثيقه وانا يمكن اول مره أقرأ لحضرتك ولكن قرأت الوثيقه عند اختنا كيارا ولكن انا دائم السفر فقرأتها مسرعا وقولت عند عودتى سوف انضم الى هذه اللجنه لأن بنودها اعجبتنى ولا أجد فيها ما يخالف شرع او دين او حتى اى خلل اخلاقى ويمكن كنت هضيف عليها ولكن فوجئت عند عودتى ان كيارا عامله بوست بتقول انها اتهانت وان فى ناس اسائوا اليها بطريقه مباشره وليس للجنه وعلقت على هذا ويمكنك ان ترى تعليقى فأنا اوافقك تماما فى الوثيقه وكل بنودها ويمكن فيها خلل وده مش عيب انما العيب اننا نتناقش بأسلوب غير حضارى فيها وممكن اى شئ يتصلح <BR/>ان كان دستور مصر بيتغير كل سنه يبقى حاجه زى كده لسه مبتدأه مش هيتعدل فيها شئ <BR/>احب اوجه لك انت كلمه أخى العزيز <BR/>اولا من بدأ شئ وعنده احساس قوى ويرى من يسانده فيه انه صحيح فليمضى فى طريقه <BR/>اخى الفاضل لا تتراجع عن مبادئك وان شاء الله لى عوده لأرى منك كيف اشترك معك فى اللجنه <BR/>تحياتى لك <BR/>كما احب ان استنكر من اساء الى كيارا بسوء <BR/>وتحياتى لها ولكل اعضاء اللجنه التأسيسيه <BR/>تحياتى <BR/>nagehإبن مصرhttps://www.blogger.com/profile/08751864260240952889noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-20298660140286205942008-10-25T14:21:00.000-07:002008-10-25T14:21:00.000-07:00واضح ان الموضوع كبير أوىوأنا بصراحه مش فاهمه حاجةب...واضح ان الموضوع كبير أوى<BR/>وأنا بصراحه مش فاهمه حاجة<BR/>بس كل الكلام اللة انت قولته انا متفقة معاه تماما<BR/>تحياتى ليكم كلكم وربنا يوفقكمButterflyhttps://www.blogger.com/profile/18295989028495353734noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-43062949572608561562008-10-25T13:37:00.000-07:002008-10-25T13:37:00.000-07:00عمر أخي عمر نورت مدونتي حضرتك مفهمتش وجهة نظري من ...عمر <BR/><BR/><BR/>أخي عمر نورت مدونتي <BR/><BR/>حضرتك مفهمتش وجهة نظري من الكلام <BR/>انا بتكلم عن الناس الي بتفضح نفسها وبتكتب كلام في المدونات قبيح وبتنشر صور عري وأخر قلة أدب وهدفها في ذلك الترويج لفكرة المثالية وضم أكبر عدد إليهم أما من يريد النصح أو أن نقف جنبه لكي يجتاز هذه الأزمة .<BR/><BR/>أخي الذي يرحم هو الله وليس بيد أحد أن يحجر علي أحد أو أن يضرد أحد من رحمة الله <BR/><BR/>أن شاء الله سوف نستعرض هذه المشاكل وأن شاء الله سوف نقف بجوارك وننصحك لما فيه الخير والصلاح <BR/><BR/>اسعدني حضورك <BR/>مجنووونمـجـنـووونhttps://www.blogger.com/profile/12965478983579889933noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8144063321119045640.post-79677225949361650092008-10-25T13:36:00.000-07:002008-10-25T13:36:00.000-07:00نبيل كم يسعدني مرورك استاذي الفاضل بمدونتي المتواض...نبيل <BR/><BR/>كم يسعدني مرورك استاذي الفاضل بمدونتي المتواضعه والتكرم بتسيطر رائيك ونصحك لنا <BR/><BR/>وأنا بضم صوتي لصوتك للدفاع عن أختنا كيارا ونيجار <BR/><BR/>اسعدني حضورك <BR/>مجنووونمـجـنـووونhttps://www.blogger.com/profile/12965478983579889933noreply@blogger.com